0
głosów
- +

Notariusz a sprzedaż mieszkania

Autor:

Aktualizacja: 15.12.2016


Kategoria: Dom i Ogród / Przepisy Prawne


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 168 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Notariusz a sprzedaż mieszkania

Umowa sprzedaży mieszkania to jedna z tych umów, do sporządzenia których niezbędny jest notariusz. Oznacza to, iż musi być ona w formie aktu notarialnego, a każda inna jej postać sprawia, iż jest nieważna. Zasada ta dotyczy wszystkich nieruchomości - bez względu na to czy mieści się w Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Cieszyne.


Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia aktu notarialnego i jak wygląda taki dokument

Po uzgodnieniu wszelkich szczegółów dotyczących sprzedaży mieszkania obie strony - zarówno sprzedający, jak i kupujący - muszą  sporządzić odpowiedni dokument w czym może im pomóc Notariusz. Uczestnicy procesu sprzedaży powinni dostarczyć do wybranego Notariusza odpowiednie dokumenty - w przypadku kupującego jest to zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie (wyjątkiem jest zakup za gotówkę), natomiast sprzedający powinien dostarczyć wypis z księgi wieczystej, akt notarialny mieszkania, zaświadczenie z urzędu, iż w mieszkaniu nie jest nikt zameldowany oraz zaświadczenie z administracji o braku zaległości w opłatach. Dodatkowo obie strony powinny posiadać dokumenty tożsamości.

Akt notarialny sporządzony przez notariusza powinien zawierać następujące dane:

  • datę sporządzenia dokumentu,
  • miejsce sporządzenia aktu,
  • dane notariusza oraz adres kancelarii,
  • dane osób biorących udział w transakcji,
  • oświadczenia stron,
  • stwierdzenia o odczytaniu, przyjęciu i podpisaniu aktu,
  • podpisy notariusza oraz osób biorących udział w transakcji.

Dopiero tak sporządzony i podpisany akt notarialny potwierdza prawnie sprzedaż mieszkania. Oryginał dokumentu pozostaje u notariusza (który na jego podstawie składa wniosek o wpis do księgi wieczystej), a kupujący i sprzedający otrzymują po jednym wypisie. Po upływie dziesięciu lat akt notarialny jest przekazywany do archiwum sądowego.

Jak wygląda zawarcie aktu notarialnego u notariusza

W celu sporządzenia aktu notarialnego wszystkie dokumenty przygotowane przez kupującego i sprzedającego powinny być dostarczone z odpowiednim wyprzedzeniem - kancelaria notarialna musi mieć czas na przygotowanie umowy sprzedaży nieruchomości. Dobrą praktyką jest także to, iż obie strony mają możliwość wcześniejszego zapoznania się z umową - aby w razie jakichkolwiek wątpliwości móc zgłosić zastrzeżenia i ewentualne poprawki. Na ostatecznym spotkaniu notariusz odczytuje przygotowany akt notarialny, który - w przypadku obustronnej zgody - jest podpisywany. Notariusz powinien zadbać o to, aby transakcja przebiegła w sposób prawidłowy i zgodny z prawem - jego zadaniem jest informowanie obu stron o ich prawach i obowiązkach oraz o skutkach umowy, a także dbanie o interesy kupującego i sprzedającego.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij