0
głosów
- +

Zasłona z mgły – jeden z 8 sposobów radzenie sobie z manipulacjami – cz. 2 artykuł jest promowany

Autor:

Aktualizacja: 04.11.2016


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Własna Działalność


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 335 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Zasłona z mgły – jeden z 8 sposobów radzenie sobie z manipulacjami – cz. 2

Poznasz teraz kolejne 4 sposoby reagowania na próby manipulacji. Z takimi zachowaniami możesz się spotkać podczas rozmów negocjacyjnych, gdy druga strona będzie dążyła do realizacji tylko swoich potrzeb. Prawdopodobnie poczujesz wtedy, że Twój cel i potrzeby są ignorowane, Twój niepokój narasta.


Pojawia się też niechęć do realizacji zadań zaplanowanych, z pominięciem Twoich potrzeb. Prawdopodobnie po takim spotkaniu poczujesz się jak osoba przegrana. Jak się przed tym bronić?

Zasłona z mgły, czyli zero reakcji na uwagi krytyczne

Bezdyskusyjne akceptowanie uwag krytycznych, zarzutów, uwag deprecjonujących (umniejszających), pozwala na spokojne reagowanie. Nie wiąże się z niepokojem, czy poczuciem winy. W ten sposób dajemy znak rozmówcy, że jego uwagi krytyczne nie dotykają nas. Informujemy drugą stronę o konieczności zaprzestania takiego działania.

Przyznanie się do błędu i uprzedzanie krytyki

Przyznanie się do błędu jest metodą pozwalającą na utrzymanie się na poziomie równorzędnego partnera, a nie osoby, która się tłumaczy. Uprzedzenie krytyki pozwala na zneutralizowanie ataku oraz rozładowanie napięcia.

„Z pewnością może Pan uważać naszą firmę za niesolidną i ma Pan do tego całkowite prawo. Nie dotrzymaliśmy terminu wykonania zamówionej usługi i przepraszamy za ten błąd.”

Negocjowanie sposobu prowadzenia rozmów

Ten sposób przydaje się szczególnie, gdy rozmówca wykorzystuje emocje i nieczyste zagrania. W takim momencie możemy przerwać rozmowę i poinformować, że czujemy się manipulowani. Wtedy rozmowa przestaje dotyczyć zagadnień merytorycznych, a ich przedmiotem staje się sposób sposób jej prowadzenia. Po ustaleniu zasad możesz wrócić do przerwanych negocjacji.

Zdarta płyta

Taką technikę warto zastosować w sytuacji, gdy ktoś zmusza nas do uległości lub nadmiernych ustępstw. Występują w niej dwa elementy:

  • zdanie – klucz (powtarzasz je wielokrotnie, stanowczo, spokojnie), poza tym, gdy skoncentrujesz się na prostym zdaniu łatwiej opanujesz emocje,
  • podtrzymujesz kontakt poprzez nawiązywanie do argumentacji partnera (parafraza):

„Rozumiem, że zależy Ci, aby terminowo zakończyć projekt.”

Asertywne zachowanie, czyli nie naruszaj praw innych

Skutecznym ratunkiem przed manipulacjami będzie także Twoje asertywne zachowanie. Dzięki niemu obronisz swoje prawa, ale bez naruszenia praw innych.  Masz szansę na zakończenie spotkanie z pozytywnym poczuciem wygrana-wygrana.

Jeśli tematyka Cię zainteresowała, zapoznaj się także z pierwszą częścią tekstu o manipulacji.

Czy kiedykolwiek stosowałeś jakiś przedstawiony wyżej sposób i czy okazał się skuteczny?

Źródło: Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2009
Witkowski T., Psychomanipulacje, Biblioteka Moderatora
fot.flyupmike/px


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij