Autyzm i zespół Aspergera są całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, tzn. dysfunkcje są obecne we wszystkich aspektach myślenia i zachowania

Data dodania: 2015-03-24

Wyświetleń: 1569

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Autyzm to poważne zaburzenia rozwojowe związane z wrodzonymi lub nabytymi dysfunkcjami układu nerwowego, które ujawniają się do ukończenia przez dziecko 3. roku życia. Występują w społeczeństwach na całym świecie, lecz ich przyczyn nadal dokładnie nie poznaliśmy. Osoby dotknięte tymi zaburzeniami mogą posiadać szczególne umiejętności –  zdolności manualne, doskonałą pamięć, oryginalne zainteresowania i szczegółową wiedzę

z ulubionej dziedziny. Ich świat, w wielu przypadkach, jest niezwykle uporządkowany, pełen zależności, których zdrowe osoby często nie zauważają.

Zaburzenie rozwojowe – ma źródło w budowie i funkcjonowaniu mózgu, to wada centralnego układu nerwowego (CUN) powstała w życiu prenatalnym, podczas porodu (perinatalnym) lub w okresie postnatalnym. Do zaburzeń tego typu należą m.in. ADHD,

dysleksja, zaburzenia językowe, specyficzne zaburzenia funkcji ruchowych, autyzm.

Widzą świat inaczej

Bodźce docierające do mózgu są analizowane wybiórczo . Niektóre kanały zmysłowe (słuch, wzrok) mogą dominować i uniemożliwiać „dostrojenie się” w ważnych momentach (np. dziecko „nie słyszy” wołania rodzica, polecenia nauczyciela). Stąd tak ważne jest odpowiednie podejście do dziecka i zdiagnozowanie autyzmu wczesnodziecięcego

Inne przejawy zakłóceń w zakresie odbioru wrażeń zmysłowych, które mogą (lecz nie

muszą) wystąpić w całościowych zaburzeniach rozwojowych, takich jak autyzm i zespół Aspergera, to:

  • niewrażliwość na ból, chłód, nieodczuwalnie głodu – stąd możliwe liczne urazy,wychłodzenie, niedożywienie
  • nadwrażliwość w obrębie twarzy i jamy ustnej  – może powodować niechęć doprzyjmowania pokarmów, nieakceptowanie pewnych smaków potraw, konsystencji, np. zup, jogurtów, keczupu, a także niechęć do zabiegów higienicznych w tej okolicy
  • odmienna wrażliwość na dotyk  – delikatny gest, jak głaskanie, przytulenie, może być odbierany jako nieprzyjemny, zetknięcie z tkaniną o pewnej fakturze może drażnić
  • wybiórcza nadwrażliwość, np. na dźwięki  – koncert, ‹ lm w kinie, hałas na szkolnym korytarzu podczas przerwy, szelest, darcie kartki – mogą wydawać się groźne, uniemożliwiają skupienie się, czasem powodują atak histerii, paniki, zasłanianie rękoma uszu, trzepotanie rękami, kołysanie
  • nadwrażliwość na światło – stresująco może działać np. światło lamp jarzeniowych.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena