0
głosów
- +

Miażdżyca-leczenie i profilaktyka, część II.

Autor:

Aktualizacja: 05.03.2015


Kategoria: Zdrowie / Zdrowe Odżywianie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 763 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Niektórych chorób lepiej zapobiegać niż leczyć. Ta złota maksyma odnosi się również do miażdżycy. Odpowiednia dieta antymiażdżycowa o zmniejszonej zawartości cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych, a także zwiększenie aktywności fizycznej, wspomagają profilaktykę.


Postępowanie dietetyczne w miażdżycy.

W przypadku stwierdzonej miażdżycy, a także podniesionego poziomu cholesterolu i trójglicerydów należy zastosować właściwą dietę. Podstawą postępowania żywieniowego jest zmniejszenie spożycia produktów bogatych w cholesterol i nasycone kwasy tłuszczowe. Dodatkowo należy dostosować ilość dostarczanej energii do codziennych wydatków. Nie należy się przejadać i jeść produktów wysokalorycznych.

Dieta powinna być kolorowa i urozmaicona, bogata w warzywa i owoce, ze szczególnym uwzględnieniem pokarmów zawierających witaminy A, C, E, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika pokarmowego. Antymiażdżycowo działają cebula, grejpfrut, zielona herbata, ciemne winogrona i pomidory.

Ilość spożywanych tłuszczów powinna być niższa niż w diecie podstawowej, czyli musi wynosić poniżej 30% energii dobowego zapotrzebowania. Jak już wcześniej wspomniałam, należy zmniejszyć spożywanie tłuszczów nasyconych, występujących w maśle, smalcu, łoju, żółtku jaj, tłustym mięsie, pełnotłustym mleku, śmietanie, maśle kakaowym, oleju kokosowym i wielu innych produktach, na rzecz jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Takie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) można spotkać w olejach roślinnych, orzechach, migdałach, awokado, rybach i zwierzętach morskich.

Każda osoba stosująca dietę antymiażdżycową powinna zwiększyć spożycie chudego mięsa, niskotłuszczowego mleka i jego przetworów, które są źródłem białka, a jednocześnie nie zawierają zbyt dużej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Do takich produktów należą kurczak, indyk, królik, jagnięcina, cielęcina, ryby, chude mleko, chudy twaróg, maślanka, kefir. Ważne jest również zmniejszenie spożycie żółtek jaja kurzego, do dwóch w tygodniu i wątróbki do dwóch razy w miesiącu, gdyż pokarmy te bogate są w cholesterol, którego należy unikać. Ilość białka nie powinna być większa niż 12-16% dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Ilość spożywanych węglowodanów nie powinna przekraczać 60% dobowego zapotrzebowania na energię. Podobnie jak w zwyczajnej diecie podstawowej należy zmniejszyć ilość węglowodanów prostych na rzecz złożonych. Dobrze jest także zwiększyć ilość przyjmowanego błonnika pokarmowego. Można zrealizować zalecenia żywieniowe, wprowadzając do swojej diety warzywa i owoce, nie tylko świeże, ale także mrożone, suszone, jak również rośliny strączkowe, owies i nierafinowane produkty zbożowe. Jedzmy ciemne pieczywo, kasze gruboziarniste, owsiankę, makarony, ryż, a unikajmy ciast francuskich, słodyczy, czekolad, ciastek, słodkich napojów i soków owocowych.

Sposób przygotowywania potraw również nie jest obojętny. Należy unikać smażenia, pieczenia i duszenia na tłuszczu. Najbardziej zalecane są gotowanie w wodzie, na parze, pieczenie w folii i ruszcie bez dodatku tłuszczu. Nie powinno się zabielać zup ani stosować zasmażek.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij