0
głosów
- +

Jak dolać olej do silnika w samochodzie – poradnik specjalnie dla kobiet

Autor:

Aktualizacja: 25.02.2015


Kategoria: Motoryzacja / Porady Kierowców


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 10542 razy czytane
  • 6 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Jak dolać olej do silnika w samochodzie – poradnik specjalnie dla kobiet

Wyobraź sobie, że jesteś w dalekiej podróży i nagle zapala się kontrolka odpowiedzialna za poziom oleju silnikowego w aucie, w którym jedziesz. Brak odpowiedniego płynu w silniku grozi jego poważnym uszkodzeniem. Jak samodzielnie dolać olej? Wbrew pozorom to prosta i nieskomplikowana czynność, z którą poradzi sobie każdy. 


Po pierwsze – wyłącz silnik i wyjmij kluczyki ze stacyjki

Nigdy nie otwieraj maski, jeśli widzisz, że z wnętrza wydostaje się para lub wycieka jakiś płyn. Możesz się poparzyć! Odczekaj kilka minut i sprawdź ostrożnie temperaturę maski. Nie dotykaj żadnych gorących części silnika.

Rodzaj oleju

Pamiętaj, że nie może być to pierwszy lepszy typ. Musi być on dostosowany do rodzaju silnika i najlepiej jeśli jest identyczny, jak olej, którego resztki znajdują się w silniku. Skąd masz wiedzieć, jaki był wlany? Zazwyczaj osoba, która wymienia lub dolewa płyn umieszcza pod maską naklejkę z oznaczeniem użytego oleju. Poproś w sklepie lub na stacji benzynowej o dokładnie taki sam rodzaj. Jeśli nie ma tej samej marki, sprzedawca powinien doradzić odpowiedni zamiennik. Jeśli nie masz pojęcia, jaki to typ, nie ryzykuj – jedź do serwisu. Tak doradzą Ci, jaki rodzaj oleju użyć (w starych silnikach stosuje się zwykle mineralny, w nowszych półsyntetyczny, a najnowszych syntetyczny). Jeśli użyjesz niewłaściwy typ, może skończyć się to awarią auta.

Co jeśli serwis jest za daleko?

Gdy nagle w podróży zabraknie oleju, najrozsądniejszym wyjściem jest uzupełnienie właściwego zbiornika niewielką ilością oleju półsyntetycznego i udanie się do najbliższego serwisu. Mechanicy informują, że przejechaniu kilku kilometrów nie powinno wyrządzisz szkody.

Gdy znasz rodzaj oleju

Jeśli auto „wystygło”, możesz odkręcić korek wlewu. Zazwyczaj jest żółty, ale – uwaga – niekoniecznie. Poznasz go łatwo po symbolu na nakrętce, który jest taki sam, jak w przypadku kontrolki sygnalizującej na kokpicie w aucie. Może mieć też napis OIL. Po odkręceniu zbiornika dolewaj olej małymi porcjami. Pomiędzy „dolewkami” sprawdź poziom płynu specjalną miarką, która znajduje się baku (wyjmij bagnet, wytrzyj go czystą szmatką lub chusteczką, włóż z powrotem i znów wyjmij). Miarka ma specjalne oznaczenie, dzięki któremu zorientujesz się, czy poziom płynu jest już wystarczający – określa go na ogół ostatnia kreska na bagnecie.

Nie nalewaj zbyt dużo oleju!

Możesz uszkodzić silnik lub katalizator. Jeśli przesadzisz z ilością uzupełnionego płynu, pozostaje ci tylko zgłoszenie się do serwisu.  


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij