Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego jest trudnym tematem dlatego postaramy się wyjaśnić podstawowe kwestie tego tematu.

Data dodania: 2015-01-22

Wyświetleń: 1787

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Większość Towarzystw Ubezpieczeniowych, które w swojej ofercie mają ubezpieczenia OC przewoźnika, daje klientom możliwość podpisania rozszerzonej umowy, dzięki czemu zakres ubezpieczenia obejmie także pewne zdarzenia niepodlegające finansowaniu z podstawowych składek.

Brak świadectw, certyfikatów i badań

Mimo że przepisy wyraźnie zakazują wykonywania usług przewozowych, czy to w odniesieniu do przedmiotów, czy osób, przez firmy nieposiadające odpowiednich uprawnień, wciąż zdarza się, że niekiedy przewozy obsługują kierowcy nieposiadający uprawnień, natomiast transport odbywa się pojazdem bez ważnych badań technicznych (badania mogą nie być honorowane w danym kraju lub ich termin ważności upłynął w trasie). Normalnie polisa OC nie pokryje szkód w czasie źle zabezpieczonego transportu, natomiast TU umożliwiają przewoźnikom wykupienie dodatkowej klauzuli, która umożliwi pokrycie roszczeń w przypadku braku ważnych badań technicznych, prawa jazdy oraz świadectwa kwalifikacji kierowcy.

Ubezpieczony na podwójnym gazie?

Nawet przewoźnicy, którzy bardzo starannie rekrutują kierowców, czasem spotykają się z problemem dostawców na podwójnym gazie. W przypadku standardowej polisy Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika oczywistym jest istnienie zapisu o niepokrywaniu szkód spowodowanych w czasie dokonywania przewozu przez kierowców pozostających pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. Opcjonalnie niektórzy ubezpieczyciele oferują możliwość wykupienia klauzuli dodatkowej na tę okoliczność.

Nie tylko wykonawca

Zdarza się, że z różnych przyczyn przewoźnicy powierzają czasem swoje zadania podwykonawcom. Ponieważ standardowo nie są oni stroną umowy, to szkód powstałych w pojazdach podwykonawców dalszych nie można objąć ochroną z własnej polisy OCP.

W przypadku firm przewozowych, które regularnie muszą korzystać z usług podwykonawców warto rozważyć wykupienie dodatkowej klauzuli, dzięki której możliwe będzie rozciągniecie ochrony ubezpieczeniowej na podwykonawców sukcesywnych.

Klauzula kosztów ochrony prawnej

W wypłatach odszkodowań z polis OCP charakterystyczne jest, że pokrywają one zobowiązania wobec strony, która poniosła straty, jednak jeśli w procesie dochodzenia do porozumienia przewoźnik będzie zmuszony do skorzystania z obrony prawnej, to jej koszt musi sfinansować z własnych środków. O ile w przypadku małych przewoźników klauzula znosząca to ograniczenie zwykle nie jest rozważana ze względu na istotny wzrost składki ubezpieczeniowej i stosunkowo niewielkie ryzyko, o tyle w dużych firmach wykonujących sporą ilość przewozów ubezpieczenie OCP z dodatkową klauzulą obrony prawnej i kosztów sądowych jest często stosowane, dzięki czemu przewoźnik zabezpiecza się kompleksowo na wypadek bardziej złożonych procesów odszkodowawczych.

Klauzule specyficzne dla towaru

Poza typową klauzulą szkód finansowych przewoźnicy mogą ubezpieczyć się również klauzulami OCP od szkód w materiałach ADR, żywych zwierzętach albo od szkód spowodowanych rozmrożeniem lub zamrożeniem towaru. Są to klauzule zaprojektowane specjalnie dla konkretnych branż, które podnoszą stawkę OCP, ale pozwalają korzystać z pełniejszej ochrony. Łącznie klauzul dodatkowych jest nieco ponad 20 i ich właściwy dobór pozwala zoptymalizować koszty działania przewodnika oraz poziom zabezpieczenia roszczeń odszkodowawczych. Samodzielny wybór klauzul dodatkowych nie jest jednak sprawą prostą, dlatego należy go poprzedzić wnikliwą analizą potrzeb przewoźnika.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena