Częste błędy popełniane przy tworzeniu marki oraz kilka istotnych porad.

Data dodania: 2014-10-02

Wyświetleń: 1018

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Skoro tu jesteś i czytasz ten post, zastanawiasz się pewnie jak sprawić,  żeby Twoja marka przebiła się na tle innych. 

Prawdopodobnie nie jesteś miliarderem, który wymyślił pierwszą na świecie maszynę produkującą czysty zysk. Jesteś raczej początkującym przedsiębiorcą, usiłującym wprowadzić swój produkt na rynek.

Jakiś czas temu postanowiłam zgłębić temat tworzenia marki. Od tamtej pory przeczytałam na ten temat już wiele książek, na końcu posta znajdziecie kilka tytułów. Podzielę się z Wami wiedzą z nich wyniesioną. 


Jaki jest najczęstszy błąd osób które chcą rozreklamować swoją raczkującą markę? Szukają informacji w internecie zamiast udać się do biblioteki. Prawdziwą mądrość odnajdziecie w książkach.

Mam wrażenie, że porady, które można odnaleźć w internecie są powierzchowne i nie zawsze poparte wiedzą i oświadczeniem. Tak naprawdę może to napisać każdy, nie mając zupełnie pojęcia o temacie. Wiele z artykułów jest kopiowanych i po internecie krąży wciąż ten sam stek bzdur. Najpopularniejszą internetową bzdurą odnośnie tworzenia marki jest sformułowanie: " Kopiuj najlepszych, ucz się od nich, działaj jak oni " oraz "Zainwestuj w reklamę". Jest to w pewien sposób słuszne, ale nie do końca.

Oczywiste jest, że mamy dużo większą szansę osiągnąć sukces, naśladując firmy które osiągnęły sukces niż upadające biznesy. Ale włączmy myślenie. Naśladując np. Coca Colę, musielibyśmy wydać miliony na reklamę.
Zakładając, że mamy taką możliwość wpakujemy pieniądze w błoto. Dlaczego? To proste. Reklama służy tylko i wyłącznie podtrzymaniu wysokiej już sprzedaży i świadomości marki. Reklama chroni firmę przed utratą rynku na rzecz konkurencji. Reklama zazwyczaj nie jest w stanie wypromować świeżej marki.

Wzorujmy się na markach, które osiągnęły sukces ale ODNIEŚMY SIĘ DO TEGO ETAPU ICH ROZWOJU na którym jesteśmy my teraz. Wtedy i tylko wtedy naśladownictwo ma sens. A w celu budowania świadomości marki zainwestujmy w public relations. Marketing szeptany i medialny rozgłos.

Największy wpływ na konsumenta ma to CO MOGĄ O NAS POWIEDZIEĆ INNI a nie to co sami o sobie mówimy. Najkorzystniej byłoby zainteresować media. Jak to zrobić?

Jak wypromować w mediach markę, która nie jest pierwsza na świecie ani przełomowa?

Musisz wymyślić dla niej zupełnie nową kategorię.
Przykład? 
Belvedere Vodka. 

Kiedy pojawiła się Belvedere Vodka, rynek wódek był już nasycony. Jednak spece od marketingu wymyślili nową kategorię wódek - wódki luksusowe. Wcześniej nie było na nie popytu, wraz z pojawieniem się tej marki, powstał również popyt.

Jeśli już wymyślisz nową kategorię dla swojego produktu, musisz podkreślać, że jesteś "jedynym dystrybutorem", "pierwszym na świecie", "liderem sprzedaży" itp. Marki, które są pierwsze w kategorii, zazwyczaj odnoszą  sukces, patrz Coca Cola.

Kolejna ważna rzecz w tworzeniu marki to słowo kluczowe. Musisz zadbać, by w umysłach Klientów Twoja marka kojarzyła się z jakimś jednym określonym pozytywnym słowem.

Prosty przykład - Volvo = bezpieczeństwo. 
Ważne jest aby słowem tym był Twój kluczowy atut, jednak nie może zbytnio nawiązywać do słowa kluczowego Twojego największego konkurenta. Jeśli uda Ci się w umysłach Klientów zaszczepić to słowo, które jednoznacznie kojarzone będzie z Tobą, jesteś wygrany. 

Najlepiej widać to na przykładzie reklam banków. Jeden szczyci się najniższą miesięczną ratą kredytu, inny niskim oprocentowaniem a jeszcze inny brakiem prowizji za przyznanie. 


Bibliogrfia:
"Marketing w sieci" Simon Collin, wyd.: Felberg Sja Warszawa 2002r.
"Marketing wirusowy w internecie" Piotr R.Michalak, Damian Daszkiewicz, Anna Musz, wyd.: Helion Gliwice 2009r.
"Elektroniczny marketing poprzez Internet" Janusz Wielki, wyd.: PWN Warszawa 2000r.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena