Celem artykułu jest przedstawienie informacji dot. konfigurowania środowiska, tworzenia, uruchamiania i przeglądania kodu makra na podstawie przykładu „Witaj Świecie”. Dzięki nim można zautomatyzować swoją pracę do jednego kliknięcia (lub wywołania).

Data dodania: 2014-05-08

Wyświetleń: 1851

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak tworzyć Makra w MS Excel

Tworzenie makr

Konfiguracja środowiska pracy

Włączanie karty Developer

Przed pracą z makrami warto włączyć kartę Developer. W tym celu proszę kliknąć menu Plik a następnie wybrać Opcje (rys. 1).

Cognity Kurs Excel

Rys. 1. Lokalizacja opcji

W nowo wyświetlonym oknie (Opcje programu Excel) należy wskazać na Dostosowywanie Wstążki i na liście Dostosuj Wstążkę zaznaczyć Developer (rys. 2). Zatwierdzenie ustawień następuje kliknięciem przycisku OK.

Cognity Kurs Excel

Rys. 2. Włączenie karty Developer

Po wykonaniu ww. czynności karta Developer powinna pojawić się na wstążce (rys. 3).

Cognity Kurs Excel

Rys. 3. Aktywna karta Developer

Bezpieczeństwo makr

Kolejnym krokiem zmierzającym do tworzenia makr jest ustawienie bezpieczeństwa makr. W tym celu należ z karty Developer z grupy Kod wybrać opcję Bezpieczeństwo makr. (rys. 4).

Cogntiy Kurs Excel

Rys. 4. Bezpieczeństwo makr

Excel posiada cztery rodzaje bezpieczeństwa makr:

  • Wyłącz wszystkie makra bez powiadomienia – domyślnie makra są blokowane poza tymi które są w centrum zaufania
  • Wyłącz wszystkie makra i wyświetl powiadomienie – decyzja dot. włączenia lub blokowania makra należy do użytkownika
  • Wyłącz wszystkie makra oprócz podpisanych cyfrowo – połączenie dwóch powyższych opcji. Makra nie podpisane cyfrowo są blokowane (podobieństwo do pierwszej opcji). Makra podpisane cyfrowo mogą zostać włączone lub zablokowane (zależy to od decyzji użytkownika – widać tutaj podobieństwo do drugiego poziomu zabezpieczeń)
  • Włącz wszystkie makra – opcja niezalecana przez Microsoft ze względu na to, że użytkownik nie ma możliwości ochrony przed makrami wykonującymi niechciane operacje z poziomu aplikacji Excel.

Autor artykułu zaleca drugą opcję (rys. 5)

Cognity Kurs Excel

Rys. 5. Poziomy bezpieczeństwa makr

Uruchamianie plików z makrami

W przypadku wybrania opcji  Wyłącz wszystkie makra i wyświetl powiadomienie uruchomienie plików z makrami spowoduje wyświetlenie ostrzeżenia przez program Excel (rys. 6).

Cogntiy Kurs Excel makra

Rys. 6. Ostrzeżenie o zabezpieczeniach

Brak reakcji lub zamknięcie ostrzeżenia nie zmieni sytuacji (makra będą wyłączone). Akceptacja makr poprzez naciśnięcie opcji Włącz zawartość  pozwoli na włączenie makr.

Nagrywanie makra

Do tworzenia prostych makr nie jest wymaga znajomość jakiegokolwiek języka. Wystarczy, że z karty Developer z grupy Kod zostanie wybrana opcja Zarejestruj makro (rys. 7).

Cogntiy Kurs Excel makra

Rys. 7. Opcja rejestracji makra na karcie Developer

Po kliknięciu na opcję Zarejestruj makro Excel wyświetla dodatkowe okno Rejestrowanie makra (rys. 8), w którym można ustalić pewne właściwości makra. Użytkownik może:

  • ustalić nazwę makra. Domyślnie nazwa makra to MakroX, gdzie X to kolejny numer nadawany przez aplikację Excel
  • dodać klawisz skrótu
  • wskazać miejsce przechowywania
  • dodać opis

Cognity Szkolenie Excel

Rys. 8. Rejestrowanie makra

Użytkownik może rozpocząć nazwę makra wyłącznie od litery, natomiast sama nazwa może zawierać jedynie litery, cyfry i znak podkreślenia. Co więcej nazwa makra nie może być słowem kluczowym języka VBA.. Zaleca się używać takich nazw, które wskazują na cel lub wykonywane czynności (np. pogrubiony_tekst, tworzenie_cennika itp.).

W przypadku, gdy utworzone makro będzie często używane, to warto rozważyć przypisanie skrótu klawiaturowego, dzięki temu oszczędzimy czas na wykonywaniu zbędnych czynności. Warto unikać nadawania popularnych skrótów klawiaturowych.

Istnieją trzy miejsca przechowywania makr:

  • Skoroszyt makr osobistych – makro będzie dostępne we wszystkich skoroszytach
  • Ten skoroszyt – makro zostanie zapisane w bieżącym skoroszycie
  • Nowy skoroszyt – zostanie utworzony nowy skoroszyt i w nowym pliku zostanie nagrane makro

Opis jest tą częścią makra, które służy wyłącznie użytkownikowi, a to co zostanie tu wpisane nie będzie brane pod uwagę przez komputer.

Po zdobyciu tej wiedzy można stworzyć własne makro. W tym celu należy nacisnąć przycisk Zarejestruj makro i w polu nazwa makra zmienić na pierwsze_makro. W opisie wprowadzić tekst  „Makro wypisuje w aktywnej komórce tekst Witaj Świecie”. Po zaakceptowaniu tych ustawień Excel rozpoczyna rejestrację wykonywanych czynności. Świadczy o tym zmiana opisu Rejestrowanie makra na Zatrzymaj rejestrowanie (rys. 9).

Cognity Szkolenie Excel

Rys. 9. Excel w trybie nagrywania makra

Proszę wpisać w aktywnej komórce „Witaj Świecie”, kliknąć przycisk Enter i zatrzymać rejestrowanie makra (kliknąć przycisk Zatrzymaj rejestrowanie – rys. 9).

Licencja: Creative Commons
0 Ocena