Przeniesienie napędu, prędkość obrotowa, moc urządzenia oraz zakres stosowanych przełożeń to czynniki, które wpływają na wybór pasów napędowych.

Data dodania: 2014-04-07

Wyświetleń: 1119

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Pasy napędowe mogą być dobierane z uwzględnieniem bardzo różnych wymagań dotyczących zarówno tego, jak napęd jest przenoszony, jak i jakie moce są rozpatrywane. Ważne, żeby wybrać taki rodzaj pasa, który najlepiej spełni konkretne, dopasowane do jednego przypadku cechy charakterystyczne. To dość trudne działanie.

To kryterium, które można uznać nie tylko za oczywiste, ale wręcz intuicyjne, nasuwające się na myśl jako pierwsze. To efekt postrzegania tego, czym są pasy napędowe – przedmiotami, dzięki którym energia przekazywana jest z jednego miejsca w drugie. Wydaje się, że trudno o coś bardziej oczywistego. Rzecz w tym, że to kryterium doboru jest równorzędne z pozostałymi i nie warto stawiać go na pierwszym, wyjątkowym miejscu. Lepiej jest wziąć je pod uwagę tak samo, jak pod uwagę bierze się inne cechy pasów. Jest to znacznie efektywniejsze.

Na co warto zwrócić uwagę, gdy przy wyborze pasów kieruje się właśnie tym kryterium? Z pewnością dobrze jest zainteresować się tym, jakie jest sprzężenie cierne konkretnego pasu. Dobrze jest też zrobić proste rozróżnienie na pasy napędowe płaskie, klinowe oraz wieloklinowe. Pewną wskazówką może być też wartość sprzężenia kształtnego. Warto zwrócić również uwagę na to, w jaki sposób ukształtowane są zęby na pasie.

Zupełnie inaczej jest, gdy chodzi o kryterium mocy, której działaniu poddawane są pasy napędowe. Tutaj liczy się konkret, a dokładnie dobrze określone wartości mocy przekazywanej za pośrednictwem pasów. Te mogą być zróżnicowane w zależności od rodzaju produktu. Pasy klinowe mogą być poddane mocy 40-60 kW, jednak już pasy zębate – 400 kW. Z kolei pasy zespolone oraz wieloklinowe, a także płaskie, odporne są na moc do 5000 kW.

Kolejnym kryterium, według którego wybierać można pasy napędowe jest to odnoszące się do zakresu prędkości obrotowych. W tym przypadku badana jest szybkość, z jaką pasy obracają się. Ta zależy natomiast od tego, jak szybko pracuje silnik. Pasy wieloklinowe i zespolone mogą więc być stosowane tam, gdzie liczba obrotów nie przekracza 10 tys. na minutę. Z kolei pasy napędowe zębate mogą poruszać się z maksymalną szybkością rzędu 16 tys. obr. na min. Pasy płaskie należą do najszybszych i obracają się z prędkością 30 tys. obrotów na minutę.

Ostatnim, ale wcale nie najmniej ważnym kryterium doboru jest to dzielące pasy napędowe według stosowanych przełożeń. Ich liczba waha się w zależności od zastosowania oraz rodzaju pasa, dostosowana jest więc do sytuacji. Nie przekracza kilkudziesięciu.

Znajomość kryteriów podziału pasów może być przydatna zarówno wtedy, kiedy trzeba będzie kupić taki komponent, jak i w sytuacji, gdy konieczna będzie jego wymiana. Zawsze dobrze wiedzieć.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena