0
głosów
- +

Ergonomiczne meble w pracy biurowej

Autor:

Aktualizacja: 24.03.2014


Kategoria: BHP i Ergonomia / Bezpieczeństwo Osobiste


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 673 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Chociaż praca siedząca wydaje się nieuciążliwa dla naszego zdrowia, wiele godzin spędzonych przed biurkiem,  nawet w najwygodniejszym fotelu może okazać się bardzo męczące. Dlatego też podstawą każdego stanowiska pracy są odpowiednio dobrane meble.


Szef każdej firmy ma obowiązek zapewnienia komfortowych warunków swoim pracownikom. Będzie to miało nie tylko wpływ nie tylko na ich zdrowie i ogólne samopoczucie, ale też wydajność pracy.

Fotel obrotowy

Już od kilkunastu lat, drewniane krzesła zostały zastąpione wygodniejszymi fotelami na kółkach. Wydawałoby się, że to już rozwiązuje wszystkie problemy – pozostaje jednak najważniejsza kwestia, czyli wybór odpowiedniego siedzenia. Przede wszystkim dobrze dobrany fotel pozwala zwalczyć wszystkie dolegliwości pojawiające się w pracy biurowej: bóle pleców i kręgosłupa, dolegliwości karku, a nawet ból głowy. Fotel powinien być stabilny, wyposażony w co najmniej pięcioramienną podstawę z kółkami dobranymi do powierzchni. Mile widziana jest jak największa możliwość regulacji, która umożliwia dopasowanie się osoby do biurka pod względem wzrostu. Oparcie musi stanowić wsparcie dla odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Same siedzisko, najlepiej o płaskiej powierzchni musi mieć szerokość co najmniej 40 cm. Obok niego powinny znaleźć się podłokietniki zapewniające ulgę ramionom i nadgarstkom.

Biurko i podnóżek

W zależności od wykonywanej pracy, biurko musi mieć odpowiednią szerokość i długość. Powinien się na nim znajdować monitor komputera i klawiatura. Jeszcze kilka lat temu popularnym rozwiązaniem było montowanie specjalnej, wysuwanej półki na klawiaturę – zrezygnowano z tego, gdyż okazało się że to obciąża nasz kręgosłup.  Biurko w pracy musi być oparte solidnymi nogami i powinno mieć taką wysokość, aby swobodnie przy nim pracować. Za standardowe wymiary uważa się wysokość ok 70-75 cm i jest to odpowiednie dla osób średniego wzrostu. Coraz częściej spotyka się jednak regulowane biurka osiągające wysokość nawet 85 cm, które są idealne dla wysokich pracowników. Blat musi być na tyle głęboki, aby monitor był w odległości od 40 do 75 cm od oczu pracownika. Coraz częściej, pracodawcy inwestują też w podnóżki. Są to niewielkich rozmiarów meble, dzięki którym możliwe jest położenie stóp w stanie spoczynku. Podnóżek idealnie sprawdza się w sytuacjach, w których wysokość krzesła uniemożliwia płaskie podnoszenie stóp. Powinno się go ustawić pod odpowiednim kątem odpowiadającym pracownikowi. Nie jest to jednak obowiązkowy element, ale w znacznym stopniu podnosi komfort pracy przy biurku.

Lista Tagów: ergonomia, praca, krzesła

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij