Prowadzenie sklepu internetowego to nie jest bułka z masłem, a problemy zaczynają się już na początku. Zasadniczo są dwa modele prowadzenia sklepu: zainstalować oprogramowanie na własnej domenie lub skorzystać z którejś usługi w modelu SaaS, czyli sklepu z miesięcznym abonamentem. Oba rozwiązania mają wady i zalety.

Data dodania: 2013-12-31

Wyświetleń: 1363

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

e-Sklep: własny czy „dzierżawiony”?

Najważniejszą zaletą SaaS jest to, że nie musisz troszczyć się o działanie sklepu: rejestrujesz się, opłacasz abonament i już. Gdybyś chciał mieć sklep działający na Prestashop albo podobnym oprogramowaniu, musiałbyś go sobie zainstalować – tutaj nie, ponieważ obowiązek ten przejmuje na siebie administrator serwisu, który udostępnia ci jedynie panel kontrolny (o różnym zresztą stopniu złożoności). W przypadku awarii takiego sklepu poniesiesz oczywiście straty – to logiczne, natomiast nie musisz martwić się usuwaniem problemu, ponieważ prace serwisowe wykonuje właściciel platformy sklepowej.

Kolejną zaletą sklepów abonamentowych jest to, że dość często mają one zapewnione wsparcie marketingowe. W praktyce jednak jest to jedynie podstawowa działalność: lista sklepów w danym serwisie albo jakaś krótka notatka. Niewiele ci to pomoże, ale taki miły gest może się zawsze przydać, z tym że miłymi gestami sklepu nie utrzymasz.

Co zaś tyczy się sklepów instalowanych, takich jak wspomniany wyżej Prestashop, jeśli przydaży się awaria serwera, to usunie ją właściciel serwerowni, ale jeśli uszkodzisz sobie bazę danych sklepu i nie masz kopii zapasowej, to będzie to jedynie twoje zmartwienie i nikt nie będzie mógł ci pomóc. Na szczęście przy odrobinie rozsądku i ostrożności możesz się tego nie obawiać, a ryzyko się opłaca, ponieważ zyskujesz pełną kontrolę nad sklepem. W SaaS zawsze są funkcje, do których nie masz dostępu, a z własną kopią Prestashop-a możesz zrobić co ci się żywnie podoba.

Co więcej, jeśli chcesz uruchomić środowisko multisklepowe, to robisz to jednym kliknięciem i nie musisz przejmować się rosnącymi kosztami – tutaj nie ma abonamentu, więc kolejny sklep kosztuje cię tylko tyle, ile jego domena.

Bardzo ważna – dla mnie osobiście najważniejsza – rzecz: Wybierając Prestashop-a, ewentualnie jakieś inne podobne oprogramowanie, korzystasz z narzędzia znanego an całym świecie: wygląda przyjaźnie i znajomo dla klienta, bo już na pewno coś takiego widział, a ty zawsze możesz znaleźć na forum wsparcia jakieś wskazówki i informacje, dzięki czemu nie siedzisz i nie czekasz na odpowiedź od obsługi serwisu sklepowego. A ponieważ sklepy te znane są od lat, przy odrobinie chęci możesz odnaleźć wskazówki na każdy temat i stworzyć dzięki nim coś naprawdę wyjątkowego.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena