O promocji mówi się wiele, a z hasłem 'promocja' lub 'promocyjne ceny' można się spotkać praktycznie na każdym kroku. Czym tak naprawdę jest owa promocja? Na czym polega jej rola w świecie współczesnego biznesu?

Data dodania: 2013-08-12

Wyświetleń: 1029

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Promocja to przede wszystkim forma komunikacji pomiędzy producentem a jego klientami (lub potencjalnymi klientami), której głównym celem jest przekazanie odbiorcy możliwie jak najszerszych wiadomości na temat swych produktów lub usług. W działaniach takich ważna jest zarówno sama informacja na temat produktu, jak i odpowiednie zachęcenie klienta do jego zakupu. Obietnicami, zachętami i rzetelnymi informacjami promocja wpływa na zachowania klientów oraz ich zachowania konsumenckie. W dobrej komunikacji istotną sprawą jest ustalenie odbiorców komunikatu oraz skierowanie do nich odpowiedniego komunikatu. Treść i przekaz mają tu ogromne znaczenie i decydują o powodzeniu lub klęsce akcji promocyjnej. Każda promocja to komunikacja, o której sukcesie decyduje sprzedaż. To właśnie sprzedaż jest głównym celem, do którego przedsiębiorcy dążą na wszelkie możliwe sposoby.

 

Sam komunikat to nie wszystko. Promocja korzysta z licznych narzędzi, wśród których ważne miejsce zajmuje reklama. Obok niej pojawiają się elementy ściśle związane z wizerunkiem firmy (czyli public relations) oraz różne formy aktywizacji sprzedaży. Warto pamiętać, że promocja to również sprzedaż osobista lub bezpośrednia, w trakcie której znów ważną rolę zaczyna odgrywać odpowiednia komunikacja.

 

Promocja wzbudza jednocześnie wiele skrajnych emocji. Jej przeciwnicy podkreślają, że często ukazuje ona produkt w niewłaściwym świetle i znacznie przecenia jego wartość oraz przydatność. Jest też często traktowana jako narzędzie manipulacji i często skłania klientów do dokonywania całkowicie zbędnych zakupów. Całkowicie odmienne zdanie mają jednak jej zwolennicy. Dla nich promocja to więcej informacji na temat dostępnych produktów i usług oraz możliwość porównania ich ze sobą. Ma ona też tę zaletę, że zmusza przedsiębiorców do konkurowania z innymi, co wpływać może na podniesienie jakości produktów lub świadczonych usług, lub też na obniżkę ich cen.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena