Potocznie przedmioty dzieli się na humanistyczne i ścisłe. Część uczniów woli te pierwsze, w których więcej jest nauki na pamięć, inni wolą te drugie, które wymagają zrozumienia pewnego sposobu myślenia. Błędem jednych i drugich jest jeden sposób nauki wszystkich przedmiotów!

Data dodania: 2013-03-20

Wyświetleń: 2610

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Naszym zdaniem najlepszą metodą nauki przedmiotów ścisłych jest rozwiązywanie zadań. Pozwala to na zrozumienie materiału i nabycie umiejętności, które później można wykorzystać w rozwiązywaniu wielu problemów. Robiąc odpowiednią ilość zadań, zapamiętujemy teorię bez żadnego wysiłku, bo pisząc po raz dziesiąty ten sam wzór zostaje on samoczynnie zapamiętany – czy tego chcemy czy nie. Ponadto, jeżeli jakiś przedmiot wymaga korzystania z tablic wzorów, własności czy jakichś wartości (np. arkusz wzorów maturalnych z matematyki, arkusz wzorów lub tablice rozkładów ze statystyki), to kiedy podczas nauki do egzaminu również z nich korzystamy, automatycznie oswajamy się z ich formą i układem. Owocuje to na samym egzaminie, kiedy szukając np. jakiegoś wzoru, od razu kojarzymy gdzie jest zlokalizowany i nie tracimy czasu na przeglądanie każdej strony w poszukiwaniu tego, co nas interesuje.

Niektórzy próbują się uczyć matematyki tylko przeglądając zadania – to nie to samo! Wykonując samodzielnie zadania lub – w ostateczności - je przepisując (ale nie bezmyślnie) siłą rzeczy skupiamy się na każdym znaku zawartym w rozwiązaniu. Przez głowę przechodzi nam wiele pytań typu:

Dlaczego został wykorzystany ten wzór?

Z jakiej własności tutaj skorzystano?

Dlaczego jest minus a nie plus przed całością?

Takie pytania pobudzają umysł do myślenia i samodzielnego szukania rozwiązań. Oczywiście nie zawsze je znajdziemy - wtedy można poszukać pomocy w innych źródłach lub zwrócić się do osoby obeznanej z tematem.

Podczas zajęć spotkaliśmy wiele osób, które uparcie próbowały uczyć się schematu rozwiązywania danego typu zadań. Takie osoby tracą czas na zapamiętywaniu tu zawsze musi być minus lub to zawsze mnożymy przez 2. Nie chcą zrozumieć, dlaczego tak jest, bo jutro egzamin a przecież ten przedmiot nie będzie mi już nigdy potrzebny.

Proszę uwierzyć, prościej jest zrozumieć, dlaczego mnożymy przez 2, niż uczyć się dziesięciu czy dwudziestu schematów na pamięć, bo duże jest prawdopodobieństwo, że w chwili stresu zamiast przez 2, pomnożymy przez 3…

Skoro już wiemy, że powinniśmy uczyć się przez rozwiązywanie zadań, omówmy bardzo istotną cechę takiej nauki: systematyczność.

Mantra powtarzana wielokrotnie przez nauczycieli na każdym etapie nauki. Bądźmy szczerzy, zaliczenie przedmiotu humanistycznego opiera się często na nauce na pamięć całych stron notatek z lekcji lub wykładów. Jeżeli więc mamy odpowiednio dobrą pamięć, możliwe jest rozpoczęcie nauki na dobę przed egzaminem.

W przypadku przedmiotów ścisłych oczywiście też jest to możliwe, ale dużo mniej prawdopodobne. Umysł każdego z nas ma ograniczone możliwości i ciężko jest przyswoić wszystko za jednym razem.

O wiele lepsze efekty przyniesie wielokrotne powtarzanie materiału w pewnych odstępach czasu!

Licencja: Creative Commons
0 Ocena