Ostatnio w środowisku managerskim dużo mówi się na temat ,,Metodology Knowledge Pills”, czyli innowacyjnej metody szkoleniowej, która wykorzystując krótkie filmiki video, pozwala rozwinąć kompetencje zawodowe pracowników zajmujących określone stanowiska w firmie.

Data dodania: 2013-02-13

Wyświetleń: 204

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Polska rzeczywistość - tradycyjne szkolenia

Dotychczas pracownik, który nie posiadał potrzebnej wiedzy do pełnienia swoich obowiązków na danym stanowisku, był wysyłany na szkolenie. W sali szkoleniowej spotykali się: trener i grupa osób o różnym poziomie wiedzy. Szkoleniowiec już na samym początku spotkania musiał dążyć do wyrównania poziomów wiedzy między jej uczestnikami, co było stratą czasu dla osób o wyższym zasobie wiedzy. Tradycyjne metody szkoleniowe nie podają rozwiązań problemów, które aktualnie się pojawiają, lecz dobierają treści, które w przyszłości,według prognoz, mogą być przydatne, żywiąc nadzieję, że informacje pozostaną w pamięci uczestników szkolenia do tego czasu. Materiały szkoleniowe, jakie dostają uczestnicy kursów, mają ponadto duże ograniczenia wynikające choćby z tego, że nie biorą pod uwagę poziomu wiedzy i zaznajomienia z tematem osób, do której są skierowane.

Pigułka wiedzy - zalety szkolenia

We współczesnym świecie bardzo duży nacisk kładzie się na szkolenia pracownicze jako ważny element budowania strategii firmowej, decydujący często o jej sukcesie. Z drugiej strony ograniczenia organizacji kursów  dla pracowników firm wynikają z kryzysu, który ogranicza środki finansowe na szkolenia biznesowe. Pigułka wiedzy jest odpowiedzią na wyzwania, jakie stawia przez przedsiębiorcami współczesny świat. Jakie są największe zalety tych rewolucyjnych szkoleń?

- Przy znacznie mniejszych nakładach czasu i pieniędzy powalają na przekazanie pracownikom wiedzy.

-Tworzone treści są krótkie i łatwe w zrozumieniu, bez względu na stanowisko, które zajmuje dany pracownik i poziom wiedzy, który reprezentuje.

- Pozwalają na dłużej przykuć uwagę uczestników szkolenia. Tworzone treści są w atrakcyjny sposób  podane (w formie krótkich filmików video, szablonów i wytycznych).

- Treści są dostępne dla nieograniczonej liczby osób w tym samym czasie, jako że przygotowywane są w formie elektronicznej.

- Szkolenia te są zdecydowanie bardziej efektywne i skuteczne od szkoleń tradycyjnych. Skrojone na miarę konkretnego przedsiębiorstwa, zorganizowane i adekwatnie opisane.

- Pozwalają skorzystać z materiałów w dowolnym momencie, właśnie wtedy, gdy pojawia się problem do rozwiązania, czyli gdy są najbardziej potrzebne.

- Dzięki elektronicznemu utrwaleniu wiedzy, w przypadku opuszczenia miejsca pracy przez danego pracownika z zasobów może skorzystać jego następca.

Metodologia pigułek wiedzy a teoria społecznego uczenia się

Społeczne uczenie się definiuje się jako naukę od innych osób w różnych sytuacjach życiowych. W ten sposób uczymy się na konferencjach, spotkaniach, w pracy, dzieląc się wiedzą między sobą, zadając pytania na Twitterze, w kawiarni, w domu. Kiedy zachodzi potrzeba zdobycia wiedzy z danej dziedziny, na pytanie zostaje udzielona odpowiedź osoby kompetentnej, którą można w tym momencie wykorzystać, a następnie utrwalić. Metodologia pigułek wiedzy oparta jest właśnie na tej teorii. Pigułka wiedzy jest narzędziem, które pozwala przechowywać wiedzę nieformalną w organizacji i udostępniać ją wszystkim pracownikom. Pigułki wiedzy, podobnie jak tradycyjne pigułki, pomagają rozwiązać dany problem w momencie, kiedy się pojawia.

Metoda MKP została stworzona z myślą o komunikacji w dużych firmach oraz upowszechnienia uczenia się w organizacji. Jej skuteczność oraz prostota sprawiły, że dziś zawitała do małych i średnich przedsiębiorstw. Żeby jednak firma mogła skorzystać z tego innowacyjnego rozwiązania, potrzebne są osoby z odpowiednią wiedzą na temat wdrożenia metod pigułki wiedzy, czyli tzw. ,,mediatorzy wiedzy”. Wiedzę można nabyć w trakcie specjalnie przygotowywanych w tym celu szkoleń, konferencji i warsztatów. W czasie trwania zajęć można zaznajomić się z metodologią wiedzy, ale również poznać podstawy tworzenia własnych pigułek wiedzy dopasowanych do potrzeb konkretnej organizacji. Każdy pracownik może stać się przedstawicielem szkoleniowym w swojej organizacji, dążyć do utrwalenia wiedzy potrzebnej w firmie i korzystać z niej wtedy, gdy jej potrzebuje.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena