4 kwietnia bieżącego roku rozpoczęto wdrażanie opracowywanego od dawna projektu pod nazwą "Cyfrowa Szkoła". Został on przygotowany przez MEN oraz Ministerstwo Cyfryzacji i Administracji, a jego głównym celem jest rozwój kompetencji uczniów oraz nauczycieli w zakresie zastosowania nowoczesnych rowiązań w edukacji.

Data dodania: 2012-11-13

Wyświetleń: 381

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Słuszność całego przedsięwzięcia potwierdza fakt, iż żyjąc w społeczeństwie informatycznym, nowoczesna edukacja oparta o nabywanie umiejętności korzystania z innowacyjnych technologii ma znaczenie priorytetowe. Wprowadzenie nowych metod nauki pracy w szkole oraz nowoczesnego sprzętu w dłuższej perspektywie ma bowiem nie tylko pomóc w kształceniu ustawicznym, ale również wesprzeć proces samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie. Cały projekt składa się z czterech części składowych, powiązanych z realizacją określonych celów:

- e-szkoła - cel: wyposażenie szkół w nowoczesne pomoce naukowe;

- e-uczeń - cel: zapewnienie uczniom dostępu do pomocy naukowych również w domu;

- e-nauczyciel - cel: rozwijanie umiejętności wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli;

- e-zasoby edukacyjne - cel: stworzenie elektronicznych zasobów edukacyjnych (e-podręczniki).

Planowo projekt ma być realizowany do 31 sierpnia 2013 roku. To jednak dopiero początek zmian w polskiej edukacji. Wśród pierwszych działań, które podjęto, zmierzających do cyfryzacji szkół, znalazły się:

- szkolenia dla nauczycieli mające na celu kształcenie wśród osób tworzących grono pedagogiczne umiejętności związanych z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK);

- zaopatrzenie szkół w nowoczesny sprzęt edukacyjny;

- stworzenie e-podręcznika.

Zmiany mają prowadzić nie tylko do nabycia nowych umiejętności wśród uczniów i nauczycieli, ale mają również stworzyć odpowiednie warunki, w których nowoczesne metody pracy w szkole będą możliwe do realizacji.

Wraz z rozpoczęciem wdrażania projektu pojawiły się różne kwestie sporne, którym trzeba stawić czoło i jednoznacznie rozstrzygnąć, takie jak: finansowanie przemian w szkolnictwie czy sposoby zapobiegania e-wykluczeniu biedniejszych placówek/uczniów. Obawy i wątpliwości pojawiły się wśród dyrektorów palcówek edukacyjnych (dotyczące m.in. sposobów planowania cyfryzacji, początkowych działań itp.), ale nie tylko. Projekt wywołał wielkie poruszenie z oczywistych względów również na rynku wydawniczym. Jakkolwiek by jednak nie ustosunkować się do kwestii cyfryzacji szkół, bezsprzecznie trzeba stwierdzić, że zmian nie da się już na tym etapie zatrzymać, różna może być jedynie szybkość nadchodzących przemian na poziomie konkretnych placówek.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena