Tematem zainteresował mnie prof. Stanisław Siek z UKSW.
Przesłaniem Maltza było:
„Jeśli nie udaje ci się realizować w życiu swoich pragnień, to pewnie dlatego, że nie komunikujesz skutecznie własnych celów obrazowi samego siebie albo cele te są odrzucane przez twój aktualny obraz siebie, a wewnętrzny serwomechanizm jest źle wykorzystany i pozbawiony odpowiedniej inspiracji”.
Maltz swoje tezy formułował na podstawie praktyki lekarskiej jako chirurg plastyczny.
Założenia i intuicje pedagogiczne psychocybernetyki formułowane już przed rokiem 1960r.
- aparat psychiczny jest podobny do „sztucznego mózgu”;
- zespół informacji tworzy program zachowań;
- człowiek ma obrazy swojego działania w rożnych sytuacjach nazywane modelami zachowań;
- modele działają automatycznie bez udziału woli i świadomości;
- możemy zmienać nasze modele jak program w komputerze;
- celem jest realizowania zadań życiowych i w razie braku skuteczności modyfikacja modelu;
- program funkcjonowania zależny jest od jakości dopływu informacji, bodźców dochodzących z zewnątrz lub wewnątrz; nasz obraz siebie weryfikuje sygnały dochodzące z zewnątrz lub wewnątrz;
- zmiana polega na wkomponowaniu w własny obraz osobowości pozytywnych obrazów i wzorców i „blokowanie” obrazów negatywnych;
- kluczem osobowości człowieka jest odpowiednio ukształtowany obraz siebie;
- formowanie obrazu siebie polega na poszerzaniu obrazy siebie o nowe aspekty osobowości np. opanowanie, wytrwałość czy odwaga.