0
głosów
- +

Czynniki kształtujące motywację

Autor:

Aktualizacja: 03.08.2012


Kategoria: Rozwój Osobisty / Motywacja


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1702 razy czytane
  • 3 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Jakie czynniki kształtują motywację pracowników? Jest ich wiele, ale wśród nich są: poziom motywacji ich managera, jakość komunikacji w firmie i to, jak są przekazywane trudne informacje. 


W wielu firmach dużo się dziś mówi o motywacji, ponieważ pracodawcy coraz częściej zauważają, że jest ona czynnikiem istotnie wpływającym na efektywność pracy i jej jakość. Warto więc zastanowić się, co tak właściwie wpływa na motywację. Poniżej przedstawiam kilka istotnych czynników.

Po pierwsze warto zwrócić uwagę na to, kto właściwie ma motywować pracowników? Czy manager sam jest naprawdę silnie zmotywowany, czy raczej chce ‘pogonić’ podwładnych, a samemu wcale nie pracować tak ciężko jak oni? Trzeba zrozumieć, że motywowanie innych trzeba zacząć od siebie. Nie można dać innym tego, czego samemu się nie ma. Więc proces pracy nad motywacją powinien być zaczynany od górnych partii hierarchii firmowej i wtedy iść stopniowo w dół.

Po drugie, warto się zastanowić nad tym, czy cele są wystarczająco jasno określone? Czasem jest tak, że pracownicy nie mają wcale problemu z motywacją, a wręcz przeciwnie – są pełni wewnętrznej energii. To managerowie mają problem z precyzyjnym wyznaczaniem i komunikowaniem celów swoim ludziom. W takim wypadku warto usiąść jeszcze raz i na spokojnie zastanowić się nad strategią firmy i wtedy jeszcze raz przedstawić cele pracownikom.

Kolejnym czynnikiem jest jakość komunikacji międzyludzkiej w firmie. Tam, gdzie jest ona niska, tam i motywacja spada. Na ogólną jakość komunikacji międzyludzkiej w firmie składają się takie składowe jak: asertywność, wzajemne słuchanie, nastawienie na rozwiązywanie problemów a nie na konflikty z innymi... Oczywiście one wszystkie łączą się ze sobą wzajemnie.

Ważnym aspektem jest również to, w jaki sposób osoba na kierowniczym stanowisku podchodzi do komunikowania spraw trudnych, udzielania feedbacku o jakości pracy podwładnych i udzielania krytyki. Czy potrafi oddzielić zachowanie od osoby, czy potrafi podejść twardo do problemu a miękko do osoby? Jeśli nie, to będzie to prawdopodobnie wpływać negatywnie na motywację pracowników.  

Lista Tagów: motywacja, praca, manager, cele

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij