0
głosów
- +

Trzy mniej znane, poważne następstwa braku snu

Autor:

Aktualizacja: 10.07.2012


Kategoria: Zdrowie / Zdrowie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1085 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Wszyscy wiemy, co dzieje się, kiedy jesteśmy niewyspani. Konsekwencją niedostatecznej ilości bądź jakości snu jest zmęczenie podczas dnia, niecierpliwość, wybuchy irytacji z byle powodu, trudności z koncentracją i ogólne słabe samopoczucie.

To jednak tylko najbardziej zauważalne, zewnętrzne objawy. Wcale nie najbardziej szkodliwe.


Bo w rzeczywistości brak snu może powodować znacznie bardziej długotrwałe, poważne, a czasem wręcz niebezpieczne następstwa. Oto trzy z nich:

1.    Niewyspany? Nie siadaj za kierownicą.

Okazuje się, że - tak jak dziwacznie to brzmi - niewyspanie bywa jedną z tragiczniejszych w skutkach przyczyn wypadków drogowych. Czy to naprawdę możliwe? Tak, jeśli weźmiesz pod uwagę fakt, że w jednym z badań naukowych porównano czas reakcji osób niewyspanych i osób po alkoholu. Obie grupy wypadły równie fatalnie. Jeśli rozumiesz, jakie mogą być skutki prowadzenia po pijanemu, to warto byś zdał sobie sprawę, że prowadząc samochód niewyspany, także narażasz się na niebiezpieczeństwo.

2. Brak snu przyśpiesza starzenie.

Kremy, balsamy, dziesiątki innych kosmetyków, a nawet operacje plastyczne... to wszystko nie wystarcza, abyś wyglądał lub wyglądała młodo, jeśli nie dbasz o zdrowy sen. Wystarczy, że przez około tydzień spać będziesz po trzy-cztery godziny na dobę, a w rezultacie rozregulujesz układ hormonalny  w sposób, który jest charakterystyczny dla zaawansowanej starości. Chcesz szybko się zestarzeć? Nie ma problemu - po prostu mało śpij.

3. Mało śpisz - dużo ważysz.

Tu znowu w grę wchodzą hormony, których działanie jest zaburzone przez niedostateczną ilość snu. Jeśli się nie wysypiasz, poziom hormonów odpowiedzialnych za przesyłanie do mózgu informacji o braku aktualnego zapotrzebowania na kalorie nie jest dostatecznie wysoki. Mózg dostaje więc ciągły sygnał, że tych kalorii potrzeba więcej... więcej... więcej.... Więcej jesz, więcej ważysz. Proste, prawda?

Takich następstw zaniedbywania snu jest więcej, ale te trzy wymienione tutaj wskazują, że jednak warto jest się wysypiać. Sen jest tani, a aby stworzyć sobie idealne warunki snu, wystarczy ciemny, chłodny pokój, w którym stoi łóżko z dobrym materacem i w którym panuje względna cisza.

Odpowiednia ilość snu każdej nocy pozwoli uniknąć poważnych konsekwencji zdrowotnych, lepiej się czuć i sprawniej funkcjonować.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij