Często słyszymy, że wygląd jest kluczem do sukcesu. Czyli stanowi istotny punkt naszego życia, zwłaszcza jeżeli synonimem sukcesu jest dobra praca. 

Data dodania: 2012-01-25

Wyświetleń: 804

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

   7 sekund- około tyle trwa tzw. „pierwsze wrażenie”. Jest to czas, podczas którego, w mózgu człowieka zachodzą procesy odpowiedzialne za poczucie sympatii bądź niechęci do danej osoby. Rozkładając te 7 sekund na czynniki pierwsze można powiedzieć, że osoba oceniająca w pierwszej kolejności zwraca uwagę na ton głosu, mowę ciała, wygląd, uśmiech, ale  przede wszystkim przykłada wagę do tego jak  wyglądamy i gestykulujemy.

   Aby pierwsze wrażenie rekrutera było pozytywne ważny jest odpowiedni ubiór, na przykład garnitur (mężczyźni), kostium formalny (kobiety) oraz wygląd i estetyka, czyli czystość i schludność. Nie ma znaczenia czy firma toleruje luźniejsze stroje, zaletą wynikająca z eleganckiego stroju jest pewność siebie, pewność własnego wyglądu, która wpływa na nastrój i zachowanie. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na przygotowanie i odprasowanie kostiumu, czy garnituru oraz na dobór odpowiednich dodatków.

    Podstawowym warunkiem korzystnej prezentacji jest pewność siebie, w sensie umiejętności prezentowania swoich mocnych stron. Oczywiście sama sylwetka i uroda mają duże znaczenie, ale niezmiernie istotne jest pozytywne nastawienie do ludzi zwłaszcza otwartość, życzliwość, czyli mówiąc najogólniej tzw. inteligencja emocjonalna. Do składników pozytywnej autoprezentacji zaliczamy również: panowanie nad emocjami, kreatywność, entuzjazm, wiedzę i doświadczenie. Dla rekrutującego ważny jest styl komunikacyjny jakim posługuje się osoba aplikująca na dane stanowisko.Poprawność gramatyczna, bogate słownictwo wskazuje na pozycje społeczną mówiącego. Już sama treść wypowiedzi może zdradzić stanowisko danego pracownika. Jeżeli razem z  treścią wypowiedzi weźmiemy pod uwagę dodatkowe elementy jak: poziom natężenia głosu, modulacja, intonacja, tempo wymowy, to jesteśmy w stanie określić nastrój, a nawet temperament osoby. Czyli nie tylko słowa, ale cała gama innych czynników pozwala nam ocenić drugiego człowieka. Ale należy pamiętać, że komunikatywność nie świadczy o kompetencjach danej osoby, a tym bardziej czy będzie ona odpowiednia na oferowane stanowisko.

      Dla osoby rekrutującej złoty środek stanowi praca w oparciu o nasze zmysły czyli to, co widzimy, słyszymy i czujemy, a nie w oparciu o nasze przekonania czy nastawienie. Jednak bardzo często ulega się pewnym schematom i stereotypom, które mogą źle podpowiadać w doborze przyszłego pracownika. W tym celu można się posłużyć bardzo prostym przykładem, gdy na stanowisko kierownika rekrutuje kobieta. Zwykle traktowana, jako istota delikatna i krucha, bardzo często na stanowiskach od lat „zarezerwowanych” dla mężczyzn nie jest mile widziana. Jednak cieszy pozytywna zmiana w tym aspekcie, ponieważ coraz częściej kobiety sprawdzają się na stanowiskach, które od lat zajmowali mężczyźni.Obecnie bardzo dobrze sprawdza się styl zarządzania, w którym stawia się na ludzi oraz ich kompetencje miękkie, czyli psychospołeczne, co od wieków stanowi domenę kobiet. I o tym rekruter powinien pamiętać i zastanowić się kiedy działa pod wpływem nastawienia i uprzedzeń, a kiedy otwiera się na kandydata intuicyjnie.Cały proces rekrutacji wygląda tak, że doradcy personalni zazwyczaj nastawiają się w ten sposób, aby podczas trwania całej rozmowy potwierdzić swoje pozytywne wrażenie z rekrutacji, albo wręcz przeciwnie, szukać potwierdzenia dla swoich przypuszczeń opartych właśnie na stereotypach. Stanowi to bardzo trudne wyzwanie dla każdego rekrutera. Jak pokazuje doświadczenie osoby przeprowadzające rekrutację ulegają pewnym  mitom związanym z autorytetem, zwłaszcza jeżeli rekrutuje się osoby wysokiej kadry menadżerskiej.Pułapka tkwi w uleganiu pozorom, a zwłaszcza zewnętrznym atrybutom, takim jak tytuł naukowy czy stanowisko, które wskazują na wysoka pozycje społeczną.

    Dlatego warto korzystać z różnego rodzaju szkoleń czy treningów w zakresie doradztwa personalnego, ponieważ przekłada się to realnie na dobrze przeprowadzoną rekrutację, a co za tym idzie na znalezienie odpowiednio wykwalifikowanego pracownika. Ponadto niezwykle ważny jest fakt, o którym niestety firmy często zapominają, że dobrze przeprowadzony proces rekrutacyjny to nic innego jak budowanie pozytywnego wizerunku firmy i stanowienie swoistego rodzaju wizytówki. Dlatego tak ważna staje się inwestycja w kompetentnego rekrutera, którego praca ma często wartość dużo większą niż najlepsza reklama.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena