We współczesnym świecie, w którym rządzi kultura masowa ludzie pragną czuć się wyjątkowi, także jako konsumenci. Zachodnia kultura promuje indywidualizm, który przez jakiś czas był spychany na dalszy plan. To co kiedyś było modne, dziś już jest przestarzałe, także w dziedzinie alkoholi.

Data dodania: 2012-01-05

Wyświetleń: 1468

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Systematycznie ulegają zmianie upodobania Polaków związane ze spożywaniem różnego rodzaju trunków. Czysta wódka nadal króluje w zestawieniu, jednak coraz częściej sięgamy po inne dobre alkohole – Martini Bianko, Rum, Old Raj gin, czy whisky Chivas. Cena oczywiście odgrywa dużą rolę, jednak coraz więcej osób stać na luksusowe alkohole.

Na takiej modzie zdecydowanie zyskują producenci whisky, która jest dobrą alternatywą dla czystej wódki. Szczególnym zainteresowaniem nabywców cieszy się szkocka whisky, którą uważa się za najlepszą na świecie, także dzięki długiej tradycji produkcji bursztynowego trunku na terenie tego kraju. W latach '60 XX wieku działo tam blisko  140 destylarni, duża część z nich jednak upadła. Te niewielkie nie wytrzymały konkurencji i globalizacji gustów i przegrały bój z dominującymi już wtedy korporacjami. Pozostawiły jednak po sobie wiele beczek pełnych whisky, które z każdym dniem zyskują na wartości.

W tym momencie do akcji wchodzą inwestorzy, którzy wykupują pozostałe butelki i beczki. Następnie są one ubezpieczone do poziomu ich wartości rynkowej i przechowywane w specjalnych magazynach. Inwestycje najczęściej dotyczą szkockiej single malt, której receptury są z reguły tajemnicą firmy ,a każdy rejon Szkocji wytwarza ją w nieco odmienny sposób. Proces produkcji wygląda bardzo podobnie, jednak dzięki wyżej wymienionym elementom każdą butelkę cechują nieco inne aromaty i smaki. Na tej podstawie najwięksi znawcy gatunku potrafią odróżnić z jakiego rejonu ona pochodzi. W mniejszym lub większym stopniu wyczuwane są nuty wanilii, kwiatów, owoców, skórki pomarańczowej, sherry, anyżu, mięty pieprzowej, korzenne oraz zapach palonego tofu.

O wartości whisky decydują nie tylko jej wartości smakowe i aromatyczne, ale także opakowanie. Nad etykietami dla najlepszych gatunków niejednokrotnie pracowali wybitnie projektanci. Na przykład nad etykietą dla Chivas zajął się francuski projektant mody i producent perfum Christian Lacroix. Limitowane edycje są nie lada gratką dla kolekcjonerów, dla których cena schodzi na dalszy plan w konfrontacji z chęcią posiadania unikatowej butelki. Każdy kto zainwestuje w niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju produktu może być pewnym zysku, zarówno w dziedzinie alkoholi, jak i w każdej innej.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena