0
głosów
- +

Jak zatrzymać klientów?

Autor:

Aktualizacja: 12.12.2011


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Zarządzanie Firmą


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2845 razy czytane
  • 4 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Żadna firma nie żyje w próżni. Każde przedsiębiorstwo ma partnerów strategicznych, kontrahentów i klientów. W dużej mierze to od klientów zależy los firmy – to, ile kupują i jak często, przesądza o obrotach, a co za tym idzie, także o zyskach firmy.


Dlatego klienci muszą czuć się doceniani i przywiązani do określonej marki czy usługi.

Czynnikiem, który ma decydujące znaczenie, jest dobry towar lub dobrze wykonana usługa. Zadowolony klient wróci. Nie warto wciskać bubli lub odwalać roboty byle jak, bo to w przyszłości zemści się na firmie i jej reputacji. Zadowolony klient prawdopodobnie opowie swoim znajomym lub rodzinie o dobrym produkcie lub usłudze. Niezadowolony klient na pewno poinformuje osoby ze swojego otoczenia o tym, że na przykład fryzjer zepsuł fryzurę lub o tym, że buty rozleciały się po tygodniu noszenia. Wyniki badań marketingowych pokazują, że nieusatysfakcjonowany klient przekazuje negatywną informację o firmie średnio dziewięciu osobom.

Drugą ważną kwestią są pozytywne relacje między klientem a sprzedawcą. Klient obsłużony w przyjemnej atmosferze zachowuje pozytywne skojarzenia i to zaprocentuje przy kolejnym wyborze, jakiego będzie musiał dokonać. Przy tak dużej konkurencji na rynku sam produkt i jego cena nie są wystarczającymi wabikami. Wiele osób wybiera robienie zakupów w droższych delikatesach, chociaż produkty mają podobną jakość. Dlaczego? Bo towar tam jest ładnie wyeksponowany, a obsługa miła. Dobre relacje tworzą różnego rodzaju programy lojalnościowe, rabaty, karty stałego klienta. Aby sprawdzić, czy na pewno spełniamy oczekiwania, trzeba zbadać tzw. feedback, czyli to, co klient naprawdę myśli o firmie i jej produktach. Można to zrobić poprzez ankietę, ale ta forma jest niemile widziana, bo nikomu nie chce się wypełniać wielu rubryk. Dlatego można pytać klientów bezpośrednio. Na przykład kasjer po sprzedaniu towaru lub osoba pracująca w banku po obsłużeniu może spytać klienta, czy jest zadowolony z produktu i obsługi.

Klient powinien identyfikować się z naszą marką i przede wszystkim rozpoznawać ją spośród innych marek. Aby utrwalić w pamięci logo, trzeba zadbać o identyfikację wizualną firmy. Wszelkie dokumenty, katalogi promocyjne, ulotki i gadżety reklamowe muszą być opatrzone ujednoliconymi znakami graficznymi. Logo firmy musi być tak zaprojektowane, aby od razu kojarzyło się z danym produktem czy usługą.

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij