0
głosów
- +

Jak stworzyć dobrą markę ?

Autor:

Aktualizacja: 29.11.2011


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Marketing i eMarketing


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 788 razy czytane
  • 4 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Na początku trzeba zauważyć, że marka nie musi być taka sama jak nazwa firmy. Możesz prowadzić firmę, która jest właścicielem wielu marek. Dodatkowo każda z nich może (a nawet powinna) działać pod inną domeną.


Za przykład niech posłuży jedna z firm z branży FMCG. Być może wiesz, a być może nie, że takie marki jak: Jacobs, Maxwell House, Milka, Prince Polo, Alpen Gold czy Halls należą do jednej firmy, która nazywa się Kraft Foods Polska S.A. Ta firma w działaniach marketingowych nie promuje swojej nazwy, tylko marki, które ma pod swoimi skrzydłami.

Jak więc stworzyć dobrą markę ?

Idealnie na markę nadają się unikalne nazwy własne. Przykładami marek stworzonych w oparciu o taką nazwę są: Amazon, Google, Allegro, Xerox. Takie nazwy budują silne marki, są łatwe do zapamiętania i nie do pomylenia z konkurencją. Ponieważ jednak taka nazwa nie mówi wprost czym zajmuje się dana firma, to potrzeba czasu, aby ludzie kojarzyli daną markę. Czasami wiąże się to z koniecznością wydania dużych pieniędzy na reklamę.

Czy można stworzyć dobrą markę opierając się na słowie pospolitym ?

To zależy. Jeśli słowo pospolite zostanie użyte w innym kontekście, to można stworzyć silną markę w oparciu o takie słowo. Przykładem niech będzie marka Apple. To jedna z najdroższych marek świata stworzona właśnie w oparciu o słowo pospolite. Drugim wyjątkiem dotyczącym użycia słowa pospolitego jest połączenie go w nazwie z nazwiskiem np. Cukiernia Piekarnia Pellowski. Taka nazwa może stworzyć bardzo dobrą markę, mimo użycia w niej słów pospolitych.

W pozostałych przypadkach nazwy pospolite nie nadają się na markę. Taka nazwa nie budzi zaufania, niczym się nie wyróżnia i można ją łatwo pomylić z konkurencją. Najgorszy przypadek to stworzenie marki w oparciu o nazwę pospolitą, z której korzysta Twój konkurent pod domeną z końcówką pl, kiedy Ty działasz np. pod domeną com lub com.pl. Może ciężko w to uwierzyć, ale znam osobiście taki przypadek.

Jeśli tworzysz markę dla swojej firmy lub produktu, to warto abyś najpierw sprawdził, czy wybrane przez Ciebie słowo ma wolną domenę z końcówką pl (o ile zamierzasz działać na terenie Polski). W wielu przypadkach Twoja domena stanie się później Twoją marką. Przykładem takiej sytuacji jest sklep internetowy. Tworząc własną markę powinieneś pamiętać o tym, że: „Dopóki nazwa nie jest właściwa, żadne działanie marketingowe nie zapewni sukcesu”. Al Ries.

Lista Tagów: marka, silna marka, dobra marka

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij