Takie pytanie zadaje większość osób, które chcą stworzyć własną witrynę lub już to zrobili. Po tygodniach pracy i często sporej inwestycji przychodzi czas na odcinanie kuponów, ale czy to takie proste?

Data dodania: 2011-11-23

Wyświetleń: 1909

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Opłacenie serwera, domeny, projekt graficzny, pozycjonowanie i uzbiera się kilkaset złotych, i to biorąc pod uwagę skromną witrynę małej firmy lub osoby prywatnej, która założyła stronę w celach hobbystycznych. Jeżeli strona internetowa służy jako narzędzie firmy, oferująca  i reklamującą jakąś usługę lub towar, to pół biedy. Gorzej mają strony  tworzone w wolnych chwilach z pasji i zainteresowania, służące do celów informatycznych, a nie reklamowych.

Zatem jak zarobić na stronie www i wycisnąć jakiś grosz z nawet z małej witryny? W zasadzie głównym sposobem na zarobienie czegoś są programy partnerskie. Czym są programy partnerskie? Jest to forma współpracy, którą oferują firmy w celach zwiększenia własnych dochodów po przez reklamę swoich produktów i usług przez osoby trzecie. W praktyce wygląda to tak, że rejestrując się w programie partnerskim(zwanym też programem afiliacyjny) danej firmie, mamy możliwość pobierania materiałów promocyjnych i umieszczania ich na naszej witrynie w formie banerów lub linków. Następnie gdy jakaś osoba odwiedzająca twoją stronę, kliknie w owy link lub baner, staje się twoim poleconym i potencjalnym źródłem twoich dochodów. Dlaczego potencjalnie? Dlatego, że kliknie w baner nie od razu oznacza zarabianie pieniędzy przez Ciebie. Zależy to od tego jaki model rozliczeniowy stosuje dany program partnerski. Podstawowe modele płatności to:

CPC – płatność za kliknięcie pojedynczego użytkownika

CPS – płatność za sprzedaż(prowizja od sprzedaży danego towaru/usługi)

CPM – płatność za 1000 wyświetleń banera (najrzadziej stosowane)

Jeżeli chodzi o płatność za kliknięcia to stawki zwykle są w granicach 10 groszy za kliknięcie unikalnego użytkownika. Trudno zarobić na takiej formie gdyż ludzie rzadko klikają w baner, nawet jak reklama jest kontekstowa(mająca coś wspólnego z treścią strony).  Trzeba liczyć się, że tylko jedna lub dwie osoby klikną na 100 odwiedzających twoją stronę. Dlatego taka forma jest dobra dla dużych serwisów z duża oglądalnością, co nie znaczy, że nie możesz spróbować. Taki model rozliczeniowy stosują choćby porównywarki cen jak nokaut czy ceneo.

Drugi model rozliczeń dotyczy prowizji od sprzedaży produktu/usługi. Tu stawki są znacznie większe, ale i konwersja(kupno czegoś przez klienta) mniejsza. W CPS prowizje sięgają od kilku do nawet 30 %, czyli jeżeli osoba przekierowana z twojej witryny kupi coś o wartości 100 zł, Ty utrzymujesz z tego 30 zł.  Jednak aby móc coś zarobić w ten sposób, program partnerski musi być powiązany z zawartością witryny. Tzn. osoba wchodząca na twoją witrynę musi również być zainteresowana tematyką reklamy. Przykład:  na stronie o kosmetykach możesz umieścić program partnerski oferujący sprzedaż właśnie takich produktów.  

Trzeci model płatności jest najrzadziej spotykany, gdyż jest najbardziej korzystny dla partnerów. Wystarczy umieścić baner na stronie, nikt nie musi w niego klikać ani niczego kupować, po prostu otrzymujesz określoną stawkę za 1000 wyświetleń banera. Choć stawki nie są duże( kilkadziesiąt groszy), to przy 100 tysiącach wyświetleń możesz otrzymać kilkadziesiąt złotych. Zasady na których są naliczane wyświetlenia reguluje program partnerski. Taki model płatności oferuje choćby CMP Profit.

Oczywiście nie zawsze uda nam się znaleźć odpowiedni program partnerski, to ułatwią nam sieci partnerskie takie jak Novem, skupiające dziesiątki a nawet setki programów partnerskich. Atutem sieci partnerskich jest to, że środki spływające z uczestnictwa w poszczególnych programach partnerskich gromadzone są jednym koncie, co powoduje szybsze osiągnięcie limitu do wypłaty, który sięga zwykle 100 zł.

Inną metodą na zarobieniu paru złotych na swojej stronie www, jest sprzedaż linków pozycjonujących, czyli odpłatne umieszczanie linku na naszej stronie do innych serwisów. Co prawda Google tego nie pochwala i jak się zorientuje że sprzedajesz linki obniży Ci wskaźnik Page Rank, który z kolei decyduje o wartości linku. Jednak przy niezłej stronie o PR = 3, mającym sporo podstron, za miesiąc wyświetlania linku możesz zainkasować 10 zł. Przy sprzedaży 10 linków masz 100 zł. Trzeba jednak pamiętać, że im więcej linków umieścisz na swojej witrynie tym ma ona mniejszą moc i jest większe prawdopodobieństwo, że Google obniży Ci wskaźnik PR.

Zatem zarabianie na stronie www jest możliwe, jednak trzeba pogodzić się z faktem, że nie jest to łatwe i często nie przynosi oczekiwanych kokosów. Ale biznes internetowy stale się rozwija, jeżeli zrozumiesz jego działanie, być może osiągniesz sukces.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena