0
głosów
- +

Koncepcja Lean

Autor:

Aktualizacja: 14.11.2011


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Zarządzanie Firmą


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1036 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Koncepcja Lean (ang. szczupły, chudy) w skrócie definiowana jest jako eliminacja czynności, które wykonywane są przy tworzeniu produktu lub usługi, a które nie dodają wartości temu produktowi lub usłudze.


Zarządzanie przedsiębiorstwem według tej koncepcji jest powolnym i ciągłym procesem racjonalizacji całej organizacji oraz jej relacji z otoczeniem. Koncepcja lean związana jest z działaniami podejmowanymi wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa, umożliwiającymi „wyszczuplenie” organizacji, tj. osiągnięcie stanu możliwie największej zgodności pomiędzy potrzebami klienta a możliwościami przedsiębiorstwa.  Zasadnicze zasady (komponenty) koncepcji lean management obejmują:

• pracę grupową – zespoły są często tworzone wokół celów produkcyjnych i przepływów procesów. Każdy zespół jest odpowiedzialny za wykonanie zadań będących częścią procesu, w którym uczestniczą; efektem pracy zespołowej jest wzrost wydajności grupy oraz ograniczenie kontroli na rzecz autonomii grupy,

• decentralizację – jej efektem jest wzrost samokontroli oraz eliminacja średnich szczebli decyzyjnych,

• spłaszczenie hierarchii – odpowiedzialność i władza są konsekwentnie przekazywane na niższe szczeble organizacji; liczba hierarchicznych poziomów jest zredukowana do minimum, efektem czego jest usprawnienie procesu podejmowania decyzji oraz komunikacji,

• unikanie marnotrawstwa – dotyczy to wszystkich czynności, które nie mają wpływu na wartość dodaną; efektem unikania marnotrawstwa jest ciągłe racjonalizowanie oraz oszczędności,

• orientację na klienta – oznaczającą „uwrażliwienie” na życzenia klienta,

• zarządzanie jakością – oznaczające stałe podnoszenie jakości produktu z punktu widzenia klienta, produkcję bezbrakową zgodną zasadą „zero defektów”,

• przepływ materiałów – jego efektem jest optymalizacja procesu produkcyjnego, eliminacja zapasów;

• planowanie ssące – punktem wyjścia dla produkcji jest zamówienie klienta, uruchomienie procesu wytwórczego następuje więc od końca łańcucha wartości,

• wertykalny system informacyjny – system informacyjny wymagający (opierający się) bezpośredniego przepływu informacji do najistotniejszych „ogniw” odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji oraz uwzględniający (zapewniający) szybką reakcję w wyniku sprzężenia zwrotnego,

• ciągłe ulepszanie – podporządkowanie potrzebie osiągnięcia perfekcji.

Szeroki wachlarz zasad, na których oparty jest lean management powoduje, iż jest to koncepcja pojemna, obejmująca podnoszenie jakości, ograniczenie rozrzutności, lepsze wykorzystywanie pracowników oraz budowanie związków z klientami. Jej niezbędnym elementem są dywestycje, rozumiane jako dobrowolne (planowane) lub wymuszone warunkami zewnętrznymi ograniczenie dotychczasowego zakresu (profilu) działania poprzez pozbycie się lub zaprzestanie aktywności (wycofanie się, likwidację).
Proces eliminowania dotyczy głównie działalności produkcyjnej, usługowej, marketingowej, badawczej oraz zatrudnienia.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij