Reklamacje towarzyszą nam każdego dnia. Można ubiegać się swoich racji nie tylko w sklepach spożywczych i z odzieżą, ale i wśród innych usług takich, które świadczy biuro rachunkowe  czy Polskie Koleje Państwowe.

Data dodania: 2011-09-09

Wyświetleń: 811

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Otóż jest to nie lada problem jeśli pasażer musi z przyczyn niezależnych od niego zrezygnować z podróży. Co wówczas dzieje się z zakupionym wcześniej biletem? Jedni, pracujący w kasie biletowej twierdzą, że jest to problem tylko i wyłącznie pasażera. Za co nikt inny jak pasażer właśnie ponosi stratę. Inne, również kłótliwe panie kasjerki oddawały należność za bilet, jednak potrącały 15-20% wartości jako zadośćuczynienie. Jednakże jaka jest prawda dotycząca zwrotów za bilety? Jakie prawo ma pasażer, a jakie obowiązki kolej?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta już od pewnego czasu zmaga się z wojną pomiędzy klientami, a władzami PKP. Wyraźnie zostały sformułowane zasady dotyczące zwrotów czy reklamacji nie tylko w Polsce, ale i w całej Unii Europejskiej. Podróżnemu, który odstąpi od umowy przewozu, przysługuje zwrot należności za niewykorzystany bilet, ale nie w pełnej kwocie. Zostaje potrącone tak zwane odstępne. Jeśli przykładowo pasażer oddaje bilet na pociąg Przewozów Regionalnych to otrzyma kwotę  o piętnaście procent niższą, niż tę, którą zapłacił w kasie. Natomiast PKP Intercity potrąci sobie nieco mniej, bo dziesięć procent odstępnego. Jeżeli podróżnik przejedzie kawałek trasy i zrezygnuje z kontunuowania dalszej podróży wówczas dostanie zwrot za odcinek, z którego zrezygnował. W przypadku, gdy wina leży po stronie przewoźnika i do podróży nie dojdzie, pasażer może rościć sobie prawo do całkowitego zwrotu kosztów biletu. Zwroty oraz wszelkie reklamacje odbywają się w kasie biletowej na dworcach. Zwrotu biletu dokonać można tylko w odpowiednich terminach. Bilet należy zwrócić najpóźniej do godziny przed planowanym odjazdem.

Znajomość prawa jest niezwykle przydatna w życiu codziennym. Wówczas możemy być pewni, że nikt nas nie nabiję w przysłowiową butelkę.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena