Hałas tramwajowy należy do uciążliwych czynników w mieście i niekorzystnie wpływa na zdrowie człowieka. Istnieje wiele sposobów redukcji hałasu tramwajowego.

Data dodania: 2011-08-11

Wyświetleń: 256

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Hałas tramwajowy - jak z nim walczyć?

Powszechnie stykamy się z hałasem podczas podróży, na spacerze, w pracy i w mieszkaniu. Skutkami jego negatywnego oddziaływania na człowieka są m.in.: szkodliwe działanie na zdrowie, obniżenie sprawności nauczania, obniżenie sprawności i chęci działania oraz wydajności pracy, powodowanie lokalnych napięć i kłótni między ludźmi, utrata słuchu.  Hałas tramwajowy jest szczególnie dokuczliwy dla osób mieszkających w budynkach położonych blisko linii tramwajowych. Wynika to głównie z charakteru emitowanego hałasu. Co należy zrobić, aby zlikwidować lub ograniczyć jego uciążliwość. W przypadku istniejącego taboru i określonego torowiska ich użytkownik powinien właściwie je konserwować. Obejmuje to następujące działania:

- szlifowanie szyn na liniach tramwajowych,

- podbijanie torów,

- toczenie  kół – korekcja profilu obręczy kół,

- wymiana zużytych kół w tramwajach.

Tego typu zabiegi powodują spadek poziomu hałasu od 2 dB do 4 dB.

Kolejne działania to:

montaż smarownic na łukach torowisk (znacznie ogranicza lokalnie emisję hałasu do środowiska),budowa niskich ekranów akustycznych do wysokości 1,5 m w odległości nie większej niż 1,0 m od zewnętrznej szyny.

Modernizacja taboru i remont torowiska może spowodować redukcję hałasu do kilkunastu decybeli w zależności od prędkości ruchu pojazdów tramwajowych.

Na przykład ciche, trójczłonowe, niskopodłogowe tramwaje typu NGT6 (o długości 26 m, szerokości 2,4 m i wysokości 3,45 m) charakteryzują się niskim poziomem emisji hałasu.  Wynosi on około 80 dB(A) w odległości 7 m. Poziom dźwięku jest od 4 dB  do 5 dB niższe od poziomu hałasu wytwarzanego przez wagony typu 105N i GT6.

Zwykle poziom dźwięku podczas przejazdu tramwaju w odległości ok. 4 m od torów zewnętrznych przyjmuje wartość w przedziale 75-79 dB w zależności od prędkości pojazdu.

Tworzenie świadomości mieszkańców o istnieniu możliwości rozwiązań technicznych minimalizacji hałasu tramwajowego z pewnością przyczyni się do wywierania presji na przedsiębiorstwa komunalne do ich wprowadzania.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena