Copywriting ewoluuje i zmienia się. Pozorna prostota sprawia, że sztuka ta wydaje się otwarta dla każdego. Rzecz w tym, że niejeden copywriter nie ma pojęcia, czym w ogóle się zajmuje.

Data dodania: 2011-08-01

Wyświetleń: 142

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Słowa zmieniają  znaczenie. Zarówno na skali ukazującej upływ czasu jak i na tej, która pokazuje zmiany w ujęciu geograficznym. Przykład? Niegdysiejszy koszykarz, czyli człowiek produkujący koszyki zmienił się we współczesnego koszykarza, czyli gracza uprawiającego zawodowo koszykówkę. Z kolei gracz może oznaczać tego samego koszykarza, kiedy jesteśmy w hali sportowej, ale też inwestora obracającego pieniędzmi na rynkach finansowych, gdy jedziemy windą biurowca w londyńskim city. Na miejscu gracza może też znaleźć się copywriter, czyli człowiek, który pisze.

Copywriter reklamowy

W tradycyjnym ujęciu copywriter pisze przede wszystkim slogany i teksty używane w materiałach reklamowych. Wymyśla swojego rodzaju fabułę, która ma przekonać klienta do dokonania zakupów. Hasła reklamowe mają służyć zwiększeniu sprzedaży lub budowaniu odpowiedniego wizerunki. A teksty marketingowe pisane przez copywritera mają przekaz budowany przez slogany wspierać.

Taka praca wymaga specyficznie wygimnastykowanego umysłu. Szukającego skojarzeń i otwartego na eksperymenty. Giętkiego na tyle, żeby zaakceptować różne językowe łamańce i przeinaczenia. Ale też wyobraźni, która pozwala wczuć się w rolę klienta. Tak, żeby zaserwować mu tekst reklamowy dokładnie taki, jaki przekona go do dokonania zakupu.

SEO Copywriter

Inaczej jest, kiedy chodzi o seo copywriting. Tutaj trzeba brać poprawkę na to, do czego używane są pisane przez tekściarza artykuły. Z reguły nie są one czytane przez klientów agencji reklamowych. Byłoby wręcz niepożądane, gdyby ci do nich dotarli. A jednak seo copywriter odgrywa ważną rolę w procesie promocji klienta w internecie. Dostarcza materiał, który wykorzystywany jest przez pozycjonerów. W przeciwieństwie do swojego kolegi wymyślającego slogany chowa się w drugiej linii. Ale tak samo zna wartość swojej pracy.

Ktoś może powiedzieć, że teksty pisane przez seo copywritera nie muszą mieć dużej wartości merytorycznej. W wielu przypadkach będzie miał rację. Liczy się unikalność i brak powtarzalności. Ale merytoryka zaczyna grać rolę, gdy agencja decyduje się budować zaplecze z prawdziwego zdarzenia. Takie, które będzie miało wartość samą w sobie. Wówczas seo copywriter musi zmienić się częściowo w dziennikarza szukającego informacji, researchera, który potrzebuje czegoś ciekawego – mięsa do swojego tekstu.

Copywriter internetowy

Jeszcze inaczej do pisania podchodzi copywriter, który przygotowuje teksty na strony www. W jego przypadku można mówić o swoistej syntezie copywritingu pojmowanego tradycyjnie i seo copywritingu skupionego na frazach kluczowych i unikalności. Teksty na strony internetowe muszą bowiem nie tylko oddziaływać na klienta i zachęcać go do wykonania pożądanej z punktu widzenia firmy akcji, ale też mieć odpowiednią długość i zawierać właściwą ilość słów kluczowych.

Widać więc, że taki seo copywriting to nieco wyższa szkoła jazdy. Bardzo często widać też, że wielu autorów tekstów na strony www zwyczajnie nie powinno nigdy otrzymać na to prawa jazdy. To, co piszą ma być może sens z punktu widzenia pozycjonowania, ale najmniejszego, kiedy spojrzeć na to z punktu widzenia marketingu.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena