Ten artykuł to zbiór moich spostrzeżeń dotyczących serwisów kulinarnych. Opiszę w nim co według mojej subiektywnej oceny powinien zawierać tego typu portal. Wezmę pod uwagę dostępność różnych akcesoriów, sprzętów oraz możliwości które daje nam dzisiaj internet.

Data dodania: 2011-08-03

Wyświetleń: 1449

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Kulinarny serwisJeśli zdecydowałeś się już na kulinarną tematykę serwisu, masz zapewne świadomość jak wielka jest konkurencja w tej branży. Na pierwszy rzut oka, może wydawać się, że serwis z przepisami kulinarnymi będzie idealnym dla początkującego webmastera. Przecież w domu mama ma kilkanaście książek kucharskich i do tego jeszcze swoje przepisy od babci i jej znajomych, wystarczy zrobić serwis i dodawać przepisy, a użytkownicy sami przyjdą. Poniekąd masz rację, jest tylko jedno ale... spóźniłeś się z pomysłem około 12 lat. Wtedy to byłby znakomity serwis, unikalny i pewnie odniósłbyś sukces w latach 90, poprzedniego wieku.

Teraz konkurencja w tego typu stronach jest ogromna, zobacz najważniejsze frazy, wpisz w google „przepisy” lub „przepisy kulinarne” i sprawdź ile wyników pokaże Ci wyszukiwarka. Jednak napisałem, że poniekąd masz rację, bo dobrze zoptymalizowany tego typu serwis ma szanse na sukces. Dodając unikalne przepisy, masz szanse zdobyć odwiedzających, którzy trafią do twojego serwisu przez tzw. długi ogon. Działa to mniej więcej tak, piszesz kilkaset przepisów, np. surówka z jabłka i kapusty pekińskiej, sałatka owocowa z gruszką itd. są to bardzo mało popularne frazy, więc jest duże prawdopodobieństwo, że twój przepis trafi na 1 stronę google. Oczywiście wejść z podanej frazy w miesiącu będzie pewnie kilkanaście, może 12-15, ale jeśli takich przepisów w serwisie będziesz miał kilkaset? To będzie to już przyzwoity wynik. Problem w tym, że konkurencja już dawno o tym wie i już od dawna stosuje tą technikę, to dlatego serwisy z przepisami są pisane przede wszystkim przez użytkowników. To zwiększa diametralnie ilość dodawanych przepisów, bo jedna osoba nie napisze tyle co 100 lub nawet 1000 osób. Co więc zrobić, żeby serwis miał jakieś szanse ?

Musisz coś zaoferować swoim użytkownikom, coś więcej od konkurencji lub przynajmniej to samo. Zdjęcia potraw, przecież przyjemniej się czyta przepisy jeśli widzisz jak apetycznie wygląda dana potrawa. To jednak jest również już na porządku dziennym. Możesz dodatkowo udostępniać różne informacje na temat potrawy, np. ilość kalorii w jednej porcji, czas przygotowania oraz stopień trudności danego przepisu. Kolejnym bonusem jaki możesz zaoferować to np. dodatkowe działy tj. ciekawostki, porady i ozdoby kulinarne, możesz umieścić przepisy znanych gwiazd itd. itd. Dobrze mogą się również przyjąć różnego typu narzędzia ułatwiające wyszukiwanie, np. wyszukiwarka przepisu po produktach. Użytkownik wpisuje swoje ulubione produkty, a wyszukiwarka pokazuje mu przepisy na dania, które z nich może zrobić. Inne to wyszukiwanie według kalorii, stopnia trudności lub czasu przygotowania potrawy. Najmłodszym sposobem na zdobywanie użytkowników, jaki do tej pory spotkałem okazał się filmik video. Taki film jest stosunkowo krótki, około 1-2 minut, ale pokazuje wszystko od początku do końca jak przygotować potrawę. Dodawane są do każdego przepisu, razem ze zdjęciami. To jest jednak najbardziej skomplikowane i wymagające ogromnej ilości czasu rozwiązanie, ale wydaje mi się że bardzo skuteczne. Sprawdź jak wiele ludzi wyszukuje frazę video przepisy kulinarne i zobacz ile będzie wyszukiwań w przyszłości.

Na koniec to tobie pozostawiam do wyboru, czy chcesz stworzyć unikalny serwis, który będzie się czymś wyróżniał pomiędzy innymi. Czy może wolisz stworzyć kolejną „suchą” książkę kucharską, jakich mamy kilkanaście milionów w internecie. Dobrze się zastanów i pamiętaj konkurencja nie śpi.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena