1
głosów
- +

Dobroczynne tłuszcze

Autor:

Aktualizacja: 06.07.2011


Kategoria: Zdrowie / Zdrowe Odżywianie


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2027 razy czytane
  • 6 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Wielu z Nas słyszało o negatywnych skutkach spożywania tłuszczy. Dziś mamy coraz więcej informacji o ich dobroczynnym wpływie na nasz organizm. I przestajemy się ich bać. Do łask wraca masło, tłusta śmietana oraz dawniej stosowany na co dzień olej lniany.


Okazuje się, że te naturalne tłuszcze zawierają wiele cennych składników odżywczych dla naszego organizmu.  Dlatego powinny być obecne w naszej codziennej diecie.

Czy wiemy dlaczego olej lniany jest taki wartościowy i ważny w zachowaniu zdrowia?

Olej lniany zawiera do 90 % nienasyconych kwasów tłuszczowych, zwłaszcza omega-3. To właśnie one powodują powstanie prostaglandyny, substancji podobnej w działaniu do hormonów tkankowych, które z kolei regulują pracę układu krążenia, systemu immunologicznego, obniżają poziom cholesterolu i trój glicerydów czy powstrzymują agregacją płytek krwi. Wszystko to zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i zawału serca. Obecne w olejach (olej uniwersalny, słonecznikowy, margaryny) i innych produktach (soja, kukurydza oraz mięso) kwasy Omega-6 spożywane w nadmiarze są przyczyną otyłości, jak również zwiększają utlenianie cholesterolu LDL. W konsekwencji zwiększają ryzyko wystąpienia chorób serca i zachwianie równowagi immunologicznej.

Olej lniany posiada wysoką – ponad 50 % - i doskonałą proporcję zdrowych, nienasyconych kwasów omega-3 i omega-6. Ich niedobór w naszej diecie jest przyczyną wielu chorób, jak np.: problemy z układem krążenia. Ponadto, kwasy te zaliczane są do grupy Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Są to substancje, których organizm ludzki potrzebuje, a nie potrafi sam wyprodukować. Warto dodać, iż kwasy omega-3 stanowią aż 15 % budulca tkanki mózgowej. Niedobór NNKT prowadzić może aż do rozwoju chorób nowotworowych. Kwasy tłuszczowe występujące w oleju lnianym pomagają w przenoszeniu impulsów nerwowych, wpływają też korzystnie na nerwy, sprzyjając leczeniu ich uszkodzeń. Olej lniany pomaga w leczeniu choroby Parkinsona, zwyrodnieniu układu nerwowego, drętwieniom.  Zabezpiecza nerwy przed uszkodzeniami wynikającymi z chorobami takimi jak cukrzyca czy stwardnienie rozsiane. Olej lniany pomaga leczyć stany zapalne jelit. Uniemożliwia również rozwijanie się kamieni żółciowych, a nawet rozbija już te istniejące. Kwasy omega-3, ukryte w oleju lnianym, pomagają w walce z artretyzmem.  Substancje odżywcze w oleju zawierają przeciwzapalne rodniki, które pomagają redukować ryzyko zachorowania na artretyzm. Regularne stosowanie oleju lnianego zmniejsza poranną sztywność stawów. Kwasy tłuszczowe omega-3 są pomocne w leczeniu chorób skóry. Pomagają przy egzemie, łuszczycy, trądziku różowatym i oparzeniach słonecznych. Te ostatnie leczą się szybciej, kiedy używany jest olej lniany. Olej lniany przyczynia się do poprawy stanu włosów. Niski poziom omega-3 powoduje że włosy stają się suche i matowe. Regularne stosowanie oleju lnianego wzmacnia paznokcie, chroniąc je przed złamaniem i rozdwajaniem. Występujące w kawasach tłuszczowych enzymy 5-alfa reduktazy spowalniają proces łysienia u mężczyzn. Olej lniany jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób aktywnych fizycznie. Cieszy się popularnością wśród osób budujących masę mięśniową. Jest znakomitym uzupełnieniem treningu, a korzyści wynikające z stosowania oleju lnianego to m.in.:

redukcja tkanki tłuszczowej;szybsza regeneracja mięśni;więcej energii;obniżona bolesność mięśniowa;zwiększone wykorzystanie tlenu;lepsze samopoczucia;zwiększone wykorzystywanie substancji odżywczych.

Olej lniany jest produktem bez konserwantów o krótkim okresie przydatności do spożycia. Przyjmuje się, że olej lniany właściwie przechowywany (w lodówce) zachowuje swoje właściwości tylko przez 3 miesiące, dlatego gdy go kupujemy powinien być bezwzględnie świeży. Po otwarciu butelki olej - cały czas przechowywany w lodówce - powinien zostać zużyty w ciągu 2-4 tygodni. Radzimy zatem zaopatrywać się regularnie w świeży olej, aby zaspokajać bieżące potrzeby.

Olej lniany wspomaga proces odchudzania.  Tłoczony na zimno NISOKOOKSYDACYJNY OLEJ LNIANY TO TŁUSZCZ, KTÓRY SPALA TŁUSZCZ (skuteczniej niż GLA). Dzięki Omega-3 zwiększa produkcję prostaglandyn (eikosanoidów). Przyspiesza metabolizm i stymuluje produkcję żółci niezbędnej do rozkładania tłuszczów, zwiększa aktywność karnityny, co przyczynia się również do większego spalania tłuszczu. Dodatkowo nierozpuszczalny błonnik z oleju lnianego przyspiesza usuwanie resztek pokarmów z jelit, dzięki wchłanianiu wody w przewodzie pokarmowym.

Olej lniany możemy spożywać każdego dnia dodając do każdej potrawy która jemy lub spożywać po jednej łyżeczce przed posiłkiem. Nie nadaje się ten olej do smażenia gdyż jest to proces przyśpieszający jego rozkład. Olej lniany może być używany leczniczo oraz profilaktycznie zapobiegając wielu chorobą.

Lista Tagów: olej lniany, zdrowie

Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij