Większość ludzi zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest umiejętność wyznaczania sobie celów w życiu, pozytywne myślenie, dobra samoocena. Jak nauczyć tego dziecko? W artykule przestawiono kilka ćwiczeń - zabaw, które pomogą mu zdobyć te umiejętności.

Data dodania: 2011-06-21

Wyświetleń: 2458

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Coraz więcej mówi się o tym, jak ważna w życiu jest dobra samoocena, pewność siebie, pozytywne myślenie. Powstaje wiele książek na ten temat. Wiele osób w dorosłym wieku nagle zdaje sobie sprawę z tego, że nigdy nie wiedziało np., jak ważne jest wyznaczanie celów w życiu, pozytywne myślenie i mówienie o sobie. Warto tego uczyć się już w dzieciństwie. Dobrej samooceny, pewności siebie, pozytywnego myślenia można nauczyć już małe dziecko.

Oto kilka ćwiczeń (inspirowanych książką Denise i Marka Weston o zabawach dla dzieci), które pomogą dziecku zrozumieć, czym jest życiowy cel, sukces, poprawić swoją samoocenę i ujrzeć siebie w zupełnie nowym świetle. Są one odpowiednie dla dzieci w wieku od 4-5 lat.

Moje życiowe zasady

Wiele ludzi ma swoje własne zasady życiowe – hasła, które pomagają pamiętać o swoich celach, nastawieniu do życia, postawie moralnej itp.

Najpierw należy dziecku wyjaśnić, co to są życiowe hasła-zasady. Następnie należy je zachęcić, żeby wymyśliło swoje własne zasady w formie haseł – takie, które mu się najbardziej podobają. Powinny to być hasła ogólne, niewnikające w szczegółowe cele (temu poświęcona jest zabawa opisana niżej). Mogą to być zasady w rodzaju: „Dążę do tego, by być szczęśliwa”, „Staram się osiągać swoje własne cele”, „Jestem dobra dla ludzi”, „Lubię poznawać nowe rzeczy”, „Jestem koleżeńska” .

Gdy dziecko wymyśli swoje zasady , należy razem z nim zastanowić się, w jaki sposób może te zasady realizować. Można mu opowiedzieć o swoich własnych zasadach i podać przykłady z życia, w których zostały one zastosowane.

Księga sukcesów i ważnych wydarzeń

Ta księga pomaga dziecku sprecyzować swoje cele i ustalić metody ich realizacji. Należy dziecku wyjaśnić, co to jest cel, opowiedzieć o swoich własnych osiągnięciach i wskazać na jego dotychczasowe sukcesy. Może to być np.  liczenie do stu, samodzielne wiązanie sznurowadeł, opanowanie jazdy na rowerze, poznanie liter, pierwsze samodzielne zakupy, własnoręcznie zrobiona kanapka.

Księga może mieć dowolną formę: zeszyt, własnoręcznie zrobiony album, elegancki notes itp. Dziecko wpisuje swój cel, a obok datę jego realizacji. Można również zapisywać przebieg dążenia do celu, np.: 20 czerwca – Umiem już liczyć do trzystu (cel: Umiem liczyć do tysiąca).

Zawsze mówię o sobie dobrymi słowami

Należy zastanowić się z dzieckiem, czy są sytuacje, w których mówi o sobie źle. Może użala się nad sobą, mówiąc: „Nigdy tego nie zrobię”, „Jestem głupia”, „Ale ze mnie fajtłapa” itd. Trzeba wyjaśnić mu , że powinien unikać takich sformułowań i zacząć wprowadzać pozytywne zwroty, np. „Ze wszystkim sobie poradzę”, „Koleżanki lubią się ze mną bawić”, „Mam wiele osiągnięć”.

Nawet najbardziej nieśmiałe czy niezaradne dziecko znajdzie w swoim życiu wiele sukcesów, na podstawie których będzie mogło sformułować pozytywne stwierdzenia o sobie. Każdy drobiazg z codziennego życia może stać się podstawą do ułożenia „dobrej myśli” o sobie. Gdy dziecko np. pierwszy raz podlało kwiaty, może o sobie powiedzieć: „Dobrze sobie radzę z domowymi obowiązkami” albo „Umiem podlewać kwiaty”.

Wszystkie takie myśli można oczywiście spisywać w specjalnym zeszycie. Z czasem powstanie z tego naprawdę gruba księga, a wtedy dziecko nie będzie miało żadnych podstaw do tego, by powiedzieć o sobie „Jestem fajtłapą” lub „Nie potrafię”.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena