Wpisując w google zdanie "tworzenie stron www" czy też "tanie strony www" stajecie Państwo przed trudnym dylematem. Konkurencja na krajowym rynku w branży IT jest już tak ogromna, że wybór kompetentnego wykonawcy strony internetowej jest na prawdę bardzo trudny.

Data dodania: 2011-05-07

Wyświetleń: 1952

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

Macie Państwo do wyboru m.in. wielkie korporacje, agencje interaktywne i małe kilku lub jedno osobowe firmy. Wybór oczywiście zawsze pozostanie w Państwa rękach, ja jedynie pozwolę sobie uchylić rąbka tajemnicy i postaram się krótko omówić powyższe opcje wyboru.

Na początku pod lupę trafią ogromne przeważnie notowane na giełdach korporacje. Te ogromne przedsiębiorstwa zatrudniające sztab ludzi, posiadające ogromne siedziby często podzielone jeszcze na mniejsze filie, zarządzane przez prezesów, wiceprezesów, dyrektorów, wicedyrektorów, kierowników i wicekierowników itd., to prawdziwe dinozaury w branży informatycznej. Istnieją na rynku już od niepamiętnych czasów, i jeszcze do niedawna wiodły prym na krajowym rynku IT. Korporacje te rozwinęły się tak bardzo dzięki temu, że powstały w czasach kiedy polska gospodarka dopiero raczkowała i właściwie nie miały żadnej konkurencji.

Na szczęście w obecnych czasach dinozaury te są już na wymarciu, podobnie jak te z przed miliomów lat nie są w stanie przystosować się do nowych realiów i panujących w nowym środowisku warunków. Obecnie chyba częściej można usłyszeć o zmniejszeniu zatrudnienia i likwidacjach kolejnych oddziałów, niż o sukcesach polskich korporacji. Osobiście nie dziwi mnie wcale, że podupadają, stały się bowiem więźniami własnych kosztów. Potrzebują ogromnych kontraktów za jeszcze większe pieniądze, aby utrzymać wspomniane wcześniej piękne oddziały i kierownicze stanowiska. Niestety nie jest to wcale takie proste w sytuacji gdy zdecydowana większość konkurencyjnych firm może zaproponować klientom kilku krotnie niższą cenę za ten sam poziom usług.

W następnej kolejności przyjrzymy się agencjom reklamowym i interaktywnym. Zazwyczaj w oko wpada od razu chwytliwa nazwa,której zadaniem jest wzbudzać zaufanie i stwarzać poczucie profesjonalizmu. Już samo słowo agencja kojarzy się z grupą profesjonalistów pod krawatem pracujących nad wizerunkiem i reklamą dla klienta. Trudno tu jakoś precyzyjnie określić czym dokładnie taka typowa agencja interaktywna się zajmuje. Zazwyczaj firmy te w swoim cenniku mają bardzo szeroki wachlarz usług, zaczynając od wizytówek i papeterii firmowej, poprzez tworzenie stron www, kończąc czasami aż na reklamie telewizyjnej. Z założenia firmy te kreują kompletny wizerunek swoich klientów.

Ta kompleksowa obsługa klienta ma niestety także swoją cenę. Agencje interaktywne zatrudniają najczęściej kilku wyspecjalizowanych ludzi od reklamy i wizerunku, a także całe grono ludzi od marketingu,których zadaniem jest przyciągnąć nowych klientów. Firmy te bardzo rzadko same wykonują elementy cząstkowe takie jak bilbordy czy strony internetowe. Znacznie częściej dziala to tak, że wymienieni wyżej specjaliści jedynie planują i nadzorują całe kampanie reklamowe uważane za element ostateczny, a wykonanie ich poszczególnych elementów czyli produktów cząstkowych takich jak przykładowo tworzenie stron www zlecają podwykonawcom. Tak zbudowana infrastruktura firmy generuje, także sporo kosztów, które oczywiście muszą zostać pokryte ze środków pozyskanych od klientów. Koszty są spore ponieważ każdy poziom w tej piramidce musi przecież zarobić, zarówno ci specjaliści, handlowcy i marketerzy, a także podwykonawcy tworzący produkty cząstkowe. Dlatego ceny usług w agencji interaktywnej z prawdziwego zdarzenia są wygórowane.

Jeśli posiadacie Państwo duży budżet i jesteście skłonni przeznaczyć go na usługi oferowane przez agencje interaktywne, staniecie przed kolejnym dylematem, a konkretnie którą z agencji wynająć by kampania reklamowa odniosła zamierzony efekt. Ryzyko podjęcia złej decyzji jest wysokie ponieważ w rzeczywistości tylko niewielki procent firm, które nazywają siebie agencjami interaktywnymi faktycznie zasługuje na miano prawdziwej agencji interaktywnej. Pozostała część to niestety firmy szukające łatwego zarobku oferując na prawdę niską jakość usług po wygórowanych cenach.

Jedną z możliwości są mikro przedsiębiorstwa i małe spółki, zatrudniające niewielką liczbę pracowników, najczęściej od kilku do kilkunastu webmasterów, to obecnie chyba stosowany szkielet firmy w sektorze IT. Taka infrastruktura wydaje się optymalna ze względu na swoją elastyczność i łatwość dopasowywania się do ciągle ruchomego stanu naszej gospodarki.

Dzięki swojej elastyczności firmy tego typu mają zazwyczaj bardzo atrakcyjne ceny w porównaniu do omówionych już wcześniej firm. Nie mając na plecach wielkich kosztów związanych z opłaceniem wielkich powierzchni biurowych ani utrzymaniem wszystkich kierowniczych stołków, mogą pozwolić sobie na znacznie niższe ceny.

Wspomniałem już, iż firmy takie zatrudniają zazwyczaj zaledwie kilku pełno etatowych webmasterów. Często można także trafić na firmy jednoosobowe czyli tak zwanych freelancerów. To właśnie oni proponują zawsze najlepszy cennik tworzenia stron www, w końcu nie mają prawie żadnych kosztów, nie muszą płacić za wynajem lokalu ani zarabiać na wysoki standard życia swoich przełożonych.

W przypadku takich jednoosobowych przedsiębiorstw wiele osób obawia się "Czy tej firmie można zaufać i czy wykona ona nasze zlecenie równie profesjonalnie?" Nie można tu jednoznacznie odpowiedzieć. Uważam, iż do tego tematu trzeba podchodzić indywidualnie, nie można ręczyć tutaj ogólnikowo o wszystkich i stwierdzić wprost "tak" lub "nie". Na polskim rynku prosperuje wielu bardzo dobrych freelancerów, którzy proponują swoim klientom bardzo wysoki poziom usług, za uczciwą cenę, ale niestety zdarzają się też freelacerzy nieuczciwi. Tak samo jest w przypadku tych większych firm, które zatrudniają kilku pracowników. Nie ma tutaj żelaznej reguły określającej kompetencje. Przy podejmowaniu decyzji warto także uwzględnić jeszcze fakt, że w wielu przypadkach owi freelancerzy to ludzie, którzy pracują w większych firmach, natomiast po godzinach dorabiają sobie prowadząc własną działalność, lub też bardzo często ludzie, którzy podobnie jak ja, po kilkuletniej pracy w cudzej firmie postanowiły wykorzystać swoją ogromną wiedzę i doświadczenie prowadząc własną działalność.

Kogo zatem wybrać?

Osobiście polecam małą firmę lub dobrego freelancera, dzięki temu otrzymacie Państwo profesjonalną usługę w uczciwej cenie.

Przed ostateczną decyzją zawsze warto dokładnie przeanalizować ofertę firmową, upewnić się czy firma zapewnia wsparcie i pomoc po także ukończeniu zlecenia, przejrzeć dotychczasowe realizacje, zwrócić także uwagę na sposób w jaki firma wykonała swoja własna stronę, ale przede wszystkim zapytać o dokładną wycenę.

Licencja: Creative Commons
4 Ocena