Ticker, scroll, crawl określenia jednego z najskuteczniejszych narzędzi wykorzystywanych aktualnie przez stacje telewizyjne. To pasek informacyjny wyświetlany na ekranie w trakcie emisji programu danej stacji.

Data dodania: 2011-04-13

Wyświetleń: 2244

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Ticker, scroll, crawl określenia jednego z najskuteczniejszych narzędzi wykorzystywanych aktualnie przez stacje telewizyjne. To pasek informacyjny wyświetlany na ekranie w trakcie emisji programu danej stacji. Tą formę kontaktu z widzami upodobały sobie szczególnie informacyjne kanały, ale coraz częściej można spotkać ticker-y w mediach zupełnie nie związanych z dziennikarstwem news-owym. Głównym celem scroll-a jest przekaz krótkich komunikatów, maksymalnie jedno, dwu zdaniowych rozwijanych w informacyjnych skrótach i serwisach. Poza news-em najważniejszym elementem ticker-a jest jego kolor zwiastujący kaliber wyświetlanej informacji. Dla podkreślenia priorytetu wiadomości stacje korzystają z czerwonego, żółtego a w szczególnych sytuacjach czarnego paska.

W Polsce prekursorem w stosowaniu ticker-a jest TVN24, obecnie crawl wyświetlany jest przez wszystkie stacje telewizyjne o profilu informacyjnym i ekonomicznym. W przypadku wydarzeń o dużym znaczeniu społecznym lub państwowym, scroll pojawia się także w stacjach o ogólnym profilu.

 Ticker w praktyce

Profesjonalnie przygotowany pasek informacyjny to wiadomości przykuwające uwagę. News wyświetlany na scroll-u powinien zainteresować widza na tyle, aby chciał obejrzeć serwis informacyjny z rozwinięciem wiadomości. Przy czym rzetelność nie jest na pierwszym miejscu, priorytet to przykucie uwagi odbiorcy. W tym celu korzysta się z następujących metod:

1.Podwójny Ticker 2 paski informacyjne. Scroll standardowy i informacje zwykłe, drugi crawl wyróżniony kolorem to wiadomości ważne.

2.Zaakcentowanie  Zainteresowanie zdobywa się przez odpowiednią kompozycję wiadomości. Wyciągnięcie skutku wydarzenia na pierwsze miejsce z skrótowym lub brakiem odniesienia do przyczyny zajścia.

3.Powtarzanie Podstawa skuteczności wszelkich kampanii promocyjnych, jest też wykorzystywane w przygotowaniu Tickera. Informacja podana na pasku ma wywołać odpowiedni stan emocjonalny, przez powtarzalność odbiorca trwale zapamiętuje pogląd, informacje.

4. Emocje Nacechowanie news-a emocjonalnym ładunkiem, wzbudzającym współczucie, gniew, strach.

5. Opiniowanie Wypowiedź powszechnie znanego autorytetu jako news na tickerze.  

6. Wyolbrzymianie faktów Ćwierć miliona rannych robi znacznie większe wrażenie niż 250 tysięcy, kreatywne określenia wzbudzające zainteresowanie.

 News-y na pasku – Informacja czy manipulacja?

 Główny cel informacyjnego paska to skrótowe przedstawienie informacji, wyciągnięcie esencji z danego wydarzenia. Niestety i to narzędzie dotyka powszechna tabloidyzacja mediów, ticker-ów używa się głównie do przedstawiania faktów sensacyjnych, wstrząsających. Scroll to sterylna forma komunikacji, nie ma tu miejsca na ukazanie kontekstów, komentarzy, fakty muszą być podawane w sposób skondensowany. Jeśli odbiorca nie może  zapoznać się z pełnym tłem wydarzeń, czy mamy do czynienia z manipulacją?

Manipulacja to oddziaływanie na odbiorcę skłaniające go do określonych zachowań, realizacji wskazanego celu. Podstawową metodą jest skrytość i celowość takiego postępowania. Ponadto istotą manipulacji jest ukrycie prawdziwych zamierzeń, ewentualnych konsekwencji, a nade wszystko samego wywierania wpływu. Istnieje więc demoniczny plan uczynienia z nas bezmyślnych konsumentów medialnej papki?

Być może potentatom mediów śnią się po nocach takie wizje, ale do póki każdy z nas dzierży w dłoni własnego pilota od telewizora, jesteśmy bezpieczni.

 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena