Zwykle kiedy zaczyna się pracę w domu, na początku dajesz się uwieść poczuciu wolności jakie jednocześnie dostajesz i zaczynasz popełniać błędy, które mogą być kosztowne i w efekcie podminować twój plan pracy na własny rachunek.

Data dodania: 2019-03-19

Wyświetleń: 2067

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wcale nie musi tak być. Przeczytaj jakie błędy możesz popełnić na początku i jak możesz ich uniknąć.      

** Nieutrzymywanie profesjonalnego poziomu i wizerunku **

Może klient nie zawsze ma rację, ale zawsze należy go traktować z szacunkiem. Niezadowolony klient opowie o swoim niezadowoleniu 10 innym osobom, które mogłyby zostać twoimi klientami, co w dobie Internetu może być szczególnie przykre.

Jeśli klient jest niezadowolony, postaraj się przede wszystkim zrozumieć co w rzeczywistości jest przedmiotem niezadowolenia. Jeśli zarzuty są zasadne, potraktuj je jako bezcenną informację zwrotną i okazję do poprawienia poziomu swoich usług.      

Twój wizerunek powinien być zawsze jak najbardziej profesjonalny. Jeśli idziesz na spotkanie z klientem, pamiętaj o odpowiednim ubraniu, co czasem jest łatwo zlekceważyć, gdy pracujesz w domu i spotkania z klientem nie są chlebem powszednim. A gdy zamieszczasz zdjęcia w Internecie, na których można cię zidentyfikować, niekoniecznie powinny to być zdjęcia z imprez, ze szklanką piwa w ręku. Gdy klient obejrzy takie zdjęcia, zastanowi się 2 razy zanim własnie tobie zleci nowy projekt.

** Praca za zaniżone stawki **

Czy świadczysz usługi, czy sprzedajesz produkty, zawsze zastanów się kilka razy zanim ustalisz swoje stawki. Jeśli będziesz nisko cenił swoją pracę, klient również będzie ją nisko cenił. Im taniej będziesz sprzedawał swoje usługi/produkty, tym więcej będziesz pracował, ale nie koniecznie więcej zarabiał.

Jeśli otrzymujesz zlecenie za 250 zł i zajmie ci ono 5 godzin, możesz liczyć, że zarabiasz 50 zł na godzinę. W rzeczywistości twój zarobek to tylko część tych 50 zł. Ta stawka powinna pokryć również koszty prowadzenia biznesu np.  połączenia z Internetem, przesyłki, wydruki, koszty zakupu materiałów biurowych, koszty dojazdów na spotkania z klientem itd.  Ile wtedy zostaje dla ciebie?      

Zbyt niskie stawki mogą nie dać ci możliwości utrzymania się z tego biznesu. Aby właściwie oszacować swoje ceny, wylicz ile czasu zajmie ci dostarczenie klientowi usługi, do tego dodaj koszty utrzymania i prowadzenia biznesu w tym czasie oraz ile chciałbyś na tym zleceniu zarobić.

** Praca bez umowy **

Pierwsza rzecz jaką powinieneś mieć opracowaną to  wzór umowy, na podstawie której będziesz przyjmować zlecenia. W umowie powinien znaleźć się zakres prac, termin wykonania, warunki przekazania pracy, warunki płatności oraz opis tego co będzie się działo jeśli klient nie będzie zadowolony z usługi. Jeśli sprzedajesz produkty, w regulaminie zawsze powinny się znaleźć warunki rezygnacji, reklamacji i zwrotu pieniędzy.   

Umowa lub regulamin zakupów mają za zadanie zabezpieczyć zarówno twoje interesy jak i interesy twojego klienta. Nie proponuj klientowi umowy, która zabezpiecza tylko twoje interesy, klient może nabrać podejrzeń, a tego na pewno nie chcesz.

** Brak marketingu **

Żaden biznes nie utrzyma się bez marketingu. Jeśli nie prowadzisz działań marketingowych, nie masz biznesu. A jeśli chcesz prowadzić biznes, musisz prowadzić działania marketingowe.

Zacznij od zastanowienia się kto jest twoją grupą docelową i dlaczego mają kupić właśnie ten produkt/usługę i właśnie od ciebie. Potem zastanów się, gdzie możesz „spotkać” swoja grupę docelową i jak do nich dotrzeć, aby podłożyć im pod nos swoje materiały marketingowe. Przygotuj plan działań marketingowych i przynajmniej raz dziennie rób cokolwiek z tego zakresu. 

** Nie znasz prawdziwych liczb związanych z prowadzeniem swojej działalności **

Jeśli uważasz, że potrzebujesz zarabiać dokładnie tyle samo, ile w pracy na etacie, to prawdopodobne jesteś w błędzie. Praca w domu powoduje, że możesz na wielu rzeczach zaoszczędzić, co powoduje, że możesz zarabiać mniej i utrzymać dotychczasowy standard życia.

W tym samym czasie pojawią się wydatki, których nie musiałeś ponosić wcześniej np. wydatki na marketing. To wszystko powoduje, że dobrze jest znać swój budżet. Jeśli będziesz zarabiać mniej niż wynoszą twoje koszty, możesz znaleźć się w finansowych kłopotach.

Dlatego dobrze jest założyć prosty plik budżetowy w excelu, gdzie będziesz wpisywać swoje przychody i koszty - planowane i rzeczywiste. Zacznij od policzenia miesięcznych kosztów, do tego dodaj ile chciałbyś zarobić i otrzymasz kwotę miesięcznego przychodu. Będziesz z takiego zestawienia wiedział jaki pownieneś miec przychód, aby przynajmniej pokryć koszty swojego utrzymania i prowadzenia działalności.      

Podejmując decyzję o zarabianiu w domu, dobrze jest wybrać także takie możliwości, które dają szansę na budowanie swojej  finansowej niezależności i dochodu pasywnego. Więcej na ten temat po kliknięciu w link poniżej. 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena