0
głosów
- +

Dlaczego warto pić wodę – a co ważniejsze, jaką?

Autor:

Aktualizacja: 19.03.2011


Kategoria: Zdrowie / Zdrowe Odżywianie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1678 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Pewnie, odpowiadasz sobie zimną! Według starego słowiańskiego przysłowia zimna woda… Tak, masz racje :) Tylko która woda jest zdrowa i czy to jaka wodę pijemy ma w ogóle znaczenie? 


Odpowiedź wydaje się oczywista, a zatem źródlana, mineralna, czy może kranówka ? Na te pytania  postaram się dzisiaj odpowiedzieć.

Zapewne wiesz już ,że woda jest niezbędnym składnikiem codziennej diety. Wg. Instytut Żywności i Żywienia kobieta powinna przyjmować ok. 2,7 L wody na dobę, mężczyzna 3,7 L. Zapotrzebowanie to zwiększa się w przypadku osób uprawiających sport. 

W Polsce, rocznie wypijamy około 2,3 miliarda litrów wody butelkowanej. Dlaczego jednak mimo ,że pijemy coraz więcej wody, tak mało o niej wiemy? Dlaczego, zamiast pić wodę wartościową, sięgamy po tę mniej przydatną dla zdrowia?

Ok, na początku warto abyś wiedział , że wody butelkowane dzielimy na 3 główne kategorie:

-wody naturalne źródlane 
-wody naturalne stołowe
-wody mineralne naturalne

Woda źródlana
Jest to woda podziemna, pierwotnie czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym. Dzięki odpowiednim zabiegom reklamowym mylona jest z wodami mineralnymi.  Faktycznie jednak jej mineralizacja wynosi mniej niż 500 mg/ litr.
Wodę źródlaną należy pić w niewielkich ilościach, ponieważ zamiast dostarczyć nam odpowiednich minerałów, może je ona wręcz wypłukać z naszego organizmu.

Woda stołowa – mineralizowana
Najprościej mówiąc jest to woda otrzymywana z połączenia wody źródlanej z wodą mineralną lub solami mineralnymi. Pije się ją głównie w celach profilaktyczno zdrowotnych.  Standardem jest to że posiadają one magnez i wapń, a nie posiadają wodorowęglanów. 

Woda mineralna 
Jest to woda o mineralizacji powyżej 1000 mg/l. Jest to najlepszy rodzaj wody bowiem zawiera znaczne ilości składników mineralnych. Picie jej uzupełnia niedobory tych składników w organizmie człowieka. W tym momencie warto uświadomić sobie ważną rzecz. Mleko pijemy żeby dostarczyć sobie wapnia, wodę powinniśmy pic po to żeby dostarczyć minerałów.


Wodę mineralną można podzielić ze względu na jej stopień mineralizacji.

Wody średnio zmineralizowane - od 500 do 1500 mg/l. Woda ta jest głównie przeznaczona dla osób ciężko pracujących, uprawiających sport. Picie jej jest wskazane w trakcie upałów.
Nie polecana dla małych dzieci i ludzi  z chorobami nerek.

Wody wysoko zmineralizowane – powyżej 1500 mg/l. W wodach butelkowanych zazwyczaj do 4000 mg/l. Zastosowanie podobnie jak przy wodzie średnio zmineralizowanej. Wskazana jest dodatkowo dla ludzi z niedokwaśnością soków żołądkowych i schorzeniami układu oddechowego.

Kranówka
W tym przypadku bardzo trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jedni uważają ,że kranówka nie wiele różni się od wody źródlanej i pijają ją bez żadnego problemu, inni natomiast ,że jest ona kompletnie nie zdatna do picia. Cóż, prawda jest taka ,że wszystko zależy od jakości wody jaka jest dostarczana do twojego domu. Natomiast, średnia ilość składników mineralnych  w wodzie kranowej wynosi około 300mg/l. Z ostatnio przeprowadzonych badań przez naukowców z Politechniki Łódzkiej wynika ,że Łódzka kranówka ma więcej minerałów niż przeciętna woda źródlana którą często kupujemy za nie małe pieniądze. Ostateczny wybór należy jednak do Ciebie.

                                                                                                                                                                                                    Przemysław Rozmarynowski

Twórca i autor bloga www.Fitpolska.pl | o Zdrowym i Aktywnym Stylu Życia | fitness, wellness, dietetyka


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij