0
głosów
- +

Czym różnią się między sobą regały sklepowe?

Autor:

Aktualizacja: 23.02.2011


Kategoria: Gospodarka / Handel


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1485 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Wbrew pozorom regały sklepowe nie są jednolitą kategorią pojęciową. Przeciwnie, można rozróżnić wiele ich rodzajów, dokonać wielu podziałów i posegregować ten segment rynku według wielu kryteriów.


Można zastanawiać się, jaka jest różnica między jedną półką, a drugą. Można też uznać, że nie ma to żadnego znaczenia. Kto jednak ma ambicję bardziej rozumowego poznawania zasad rządzących handlem, sprzedażą i prowadzeniem sklepu, ten powinien zastanowić się także nad tym, jakie regały sklepowe mogą być stosowane w jakich sytuacjach. Wbrew pozorom rzecz nie jest taka prosta.

Jednym z kryteriów, którym można posłużyć się zaczynając taką robotę jest sposób konstrukcji i ustawienia regałów. Bo chociaż z zasady są one podobne, to mogą być ustawiane w różnych konfiguracjach i w różny sposób. Mogą też nieco różnić się pod względem wyglądu i przeznaczenia.

Pierwszym rodzajem regałów sklepowych, takim który przychodzi na myśl niemal odruchowo, są te wykorzystywane w zwykłych, tradycyjnych sklepach spożywczych czy mięsnych. To proste konstrukcje, które w zasadzie składają się jedynie z kilku półek połączonych metalowymi lub drewnianymi elementami konstrukcji nośnej. Tego rodzaju regały sklepowe stoją zwykle przy ścianach, niejako okrążając klienta, który stoi w środku. To ważne, ponieważ dzięki temu wszystkie produkty są tak samo widoczne i tak samo wyeksponowane. Nie ruszając się z miejsca klient może więc dokonać wyboru. 


Takie rozwiązanie wynika z faktu, że regały tego typu wykorzystywane są głównie w sklepach niewielkich, z mniejszym asortymentem i o mniejszej powierzchni. Jeśli użyto ich w placówce większej, wówczas ujawniają się wady tego rodzaju półek. Oto bowiem okazuje się, że klient ma utrudniony dostęp do różnych towarów, musi również pogodzić się z dłuższym czasem oczekiwania ponieważ także sprzedawca musi pokonywać duże odległości między jednym, a drugim końcem sklepu. Z drugiej strony możliwa jest przy użyciu takich półek bezpośrednia komunikacja sprzedawcy z klientem, a więc zachęcenie tego ostatniego do kupna określonych produktów.

Drugą kategorią regałów używanych w sklepach są te wykorzystywane w supermarketach i innych placówkach samoobsługowych. Dziś to zapewne najpopularniejszy rodzaj półek. Nie bez przyczyny. Tego rodzaju regały sklepowe charakteryzują się bowiem kilkoma zaletami, którym nie sposób zaprzeczyć. Chodzi przede wszystkim o maksymalne wykorzystanie dostępnego miejsca. Na tej samej powierzchni można zgromadzić kilka razy więcej produktów przy jednoczesnym zachowaniu swobody przejścia klienta.

Bardzo ważne jest też w przypadku takich regałów oddziaływanie na kupującego. Odpowiednie ustawienie produktów prowadzi do podejmowania przez klienta określonych decyzji zgodnych z interesem prowadzących sklep. Co więcej, droga z półki do koszyka jest bardzo krótka. A kiedy produkt znajdzie się w koszu, najprawdopodobniej nie wróci na półkę. Dzięki temu w większy sposób wykorzystywać można emocje kupujących.

To, co jest zaletą może być też wadą. Regały sklepowe tego typu wymagają dużych przestrzeni. Ustawione w ciasnym wnętrzu utrudniają poruszanie i sprzedaż. Nie dają też możliwości bezpośredniej ingerencji obsługi w proces decyzyjny klienta.

Pewnym rozwiązaniem tego ostatniego problemu mogą być regały ustawiane przy kasach. To trzeci z ich podstawowych rodzajów. Jest mobilny, może być wykorzystywany wszędzie i pozwala na „podkręcenie” akcji marketingowej.

Lista Tagów: sklepy, handel, regały, magazyny

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij