Osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach stało się priorytetem.W niniejszym artykule chcielibyśmy się podzielić naszą praktyczną wiedzą, która mamy nadzieję pozwoli Państwu zyskać przynajmniej kilka „oczek” w wyszukiwarkach internetowych.

Data dodania: 2011-02-07

Wyświetleń: 2473

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Posiadanie strony internetowej nie jest obecnie żadnym luksusem, lecz standardem, na który decyduje się coraz większa liczba firm. Zwiększa się także liczba osób prywatnych zdecydowanych na prowadzenie własnych serwisów www - na przykład w formie bloga. Dla firm oprócz samego posiadania strony internetowej niezwykle ważna jest jej wysoka pozycja na kluczowe frazy w wyszukiwarkach internetowych typu Google czy Yahoo. W zasadzie każdy może wspomóc własną witrynie w osiągnięciu wymarzonego „Top”.

Poniżej znajdą Państwo kilka wskazówek, które w wielu przypadkach mogą się okazać pomocne - a w niektórych nawet kluczowe. Zacznijmy jednak od samej idei, która przyświeca wszystkim pozycjonerom, a w zasadzie ich zleceniodawcom. Z chwilą kiedy internet przekroczył granicę określaną jako 1.0* , a tym samym stał się czymś więcej niż tylko miejscem, w którym poszukujemy określonych treści, ale także środowiskiem, które może tworzyć i modyfikować w zasadzie każdy. Naturalnie tego typu narzędzie nie mogło zostać pominięte przez raklamodawców, którzy jak to zwykle bywa, wykorzystają każdą sposobność, by prowadzić skuteczne kampanie. Takie praktyki sprawiły, że w niedługim czasie internet zaczął być zasypywany treściami reklamowymi - wszelkimi. Niestety mechanizmy wyszukiwarek rządzą się swoimi prawami i niemożliwa byłaby emisja wszystkich treści z danego zakresu na jednej stronie. Treści mniej atrakcyjne zaczęły być wobec tego na dalsze pozycje. Tym samym rozpoczął się wyścig, nie zawsze fair.

Wyniki badań są nieubłagane i potwierdzają, że jedynie znikomy procent użytkowników internetu przegląda kolejne strony wyszukiwarek. Dlatego między innymi zaczęły być pożądane działania specjalistów posiadających wiedzę i umiejętności pozwalające na „wywidowanie” witryn na istotne dla ich posiadaczy frazy. Przeciętny użytkownik internetu nie zdaje sobie jednak sprawy, że batalia o znalezienie się w Top10 nosi czasami znamiona walki na śmierć i życie. Osiągnięcie upragnionego celu może być jednak znacznie łatwiejsze jeśli będziemy mieli przynajmniej świadomość tego, jakie można podjąć działania we własnym zakresie, by posiadać prawidłowo skonfigurowaną witrynę.

Zamieszczone poniżej wskazówki mogą Państwo spróbować wdrożyć we własnym zakresie, ponieważ nie są to żadne magiczne zaklęcia, a jeśli są Państwo na etapie tworzenia strony wówczas mają Państwo przed gotową listę żądań w stosunku do webmastera. Praca, która Państwa czeka jest wprawdzie mozolna, a efekty nie przyjdą w ciągu kilku dni, uważamy jednak, że warto - zatem do dzieła!

    W pierwszej kolejności musimy zdawać sobie sprawę, że decydując się na założenie własnej witryny internetowej, niechybnie spotkamy się z zagadnieniem SEO (z ang. Serach Engine Optimization). W zasadzie można powiedzieć, że termin ten określa potężne zjawisko, niemal przemysł. Działania w obszarze SEO polegają przede wszystkim na dostosowaniu strony internetowej , a w zasadzie jej zawartości,  konstrukcji oraz wszelkich pojawiających się na niej powiązań wewnętrznych w postaci linków w obrębie samego serwisu (inbound links) oraz zewnętrznych (oudband links), czyli linków zewnętrznych. Witryna skonstruowana z zachowaniem tych prymarnych reguł będzie z całą pewnością lepiej indeksowana w wyszukiwarkach niż taka, która nie będzie ich w ogóle uwzględniała, a takich jest większość niestety, ponieważ webmasterzy często nie wspominają nawet swoim klientom o istotnych dla silników wyszukiwarek elementach. Naturalnie na osiągnięcie wysokiej pozycji ma wpływ szereg naprawdę rozmaitych czynników, a wymienione powyżej stanowią jedynie przykładowe wdrożenia.

Początek działań zmierzających do osiągnięcia możliwie najwyższej pozycji dzięki samej strukturze strony należy zacząć od wyraźnego określenia istotnych dla nas elementów pozycjonujących. Najważniejsze wydaje się być właściwe określenie słów kluczowych lub fraz (tzw. long tail frazes) , które pozwolą mechanizmom pozycjonującym wyszukiwarek zakwalifikować stronę internetową do konkretnej kategorii. Finalny sukces jest oczywiście wypadkową wielu parametrów, my zdecydowaliśmy się na wskazanie kilkunastu najczęściej pomijanych. Życzymy przyjemnej lektury i słusznych wniosków.

17 najważniejszych czynników decydujących o właściwej optymalizacji serwisu.

1. Stosuj słowa kluczowe w tytułach tagów - zastosowanie słów kluczowych w tytule strony jest niezwykle ważne, nie zaniedbuj tego!

2. Staraj się nasycić główny kontent odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi , będą one widoczne nie tylko dla osób odwiedzających twoją stronę, ale także dla mechanizmów pozycjonujących. Jeśli masz kłopot z doborem słów kluczowych zleć to zadanie wyspecjalizowanej firmie

mała rada: jeśli sądzisz, że twoi klienci nie będą chcieli czytać długich wpisów spróbuj zastosować w kluczowych momentów zastosuj wytłuszczoną czcionkę , kursywę lub inny jej krój. Prawda, że działa?

3. Słowa kluczowe a kontent - pamiętaj by słowa kluczowe nie pojawiały się przypadkowo, staraj się by były adekwatne do treści serwisu

4. Wykorzystuj Tagi H1, H2 itd. we właściwej kolejności, a powstałe w ten sposób linki wewnętrzne stworzą wartościową sieć powiązań haseł znajdujących się na stronie. Będzie to także ułatwienie nawigacyjne dla odwiedzających twój serwis

5. Staraj się używać słów kluczowych także w nazwie domeny i adresie url

6. Wartościowe linki wewnętrzne - linki wewnętrzne świadczą o priorytecie linkowanych haseł i tworzą wartościową strukturę strony

7. Linki zewnętrzne powinny być wartościowe - lepiej zamieścić jeden wartościowy odnośnik, niż 10 prowadzących do  stron o wątpliwej jakości. Najgorsze jest zamieszczanie odnośników nie związanych tematycznie z twoją witryną lub prowadzących do farm linków

8. Wiek wpisów / podstron - starsze wpisy / podstrony będą postrzegane przez mechanizmy wyszukiwarek jako wiarygodne i wartościowe, wobec tego będą miały duże znaczenie dla stabilizacji zajmowanej pozycji, podczas gdy świeże będą odgrywały ważną rolę jako aktualizacja, co także wpływa na podbijanie pozycji serwisu

9. Wartość widocznego kontentu - jakość i wartości przekazu zapisanego w formacie HTML zamieszczonego na stronie jest bardzo istotna. W internecie jest coraz mniej miejsca na marność. Koheletowe „vanitas” w tym środowisku się nie sprawdzi. Publikuj, ale z głową!

10. Jakość treści serwisu mierzona algorytmicznie - należy mieć świadomość, że wyszukiwarki mogą wykorzystywać nasz kontent lub zamieszczone w serwisie elementy na różnych poziomach, przykładowo google analizuje i publikuje w osobnych miejscach obrazy, tekst, mapy, załączniku PDF etc. Przestrzegając zasad publikacji można znacznie podbić swój rating

11. Ilość popularnych linków z uznanych serwisów (frindly links) - zamieszczenie na stronie wartościowych przekierowań np. na stronę firmową Facebooka lub innego serwisu społecznościowego. Takie działania sprawiają, że nasza witryna staje się dla wyszukiwarek przyjazna, a tym samym lepiej pozycjonowana

12. Wiek strony - wiek strony liczony jest od daty publikacji indeksowanych przez wyszukiwarki treści. Można nieco wpłynąć na ten stan, jeśli domena posiada stosowne przełączniki pozwalające na zmianę własności

13. Aktualność linków do strony - stworzenie wartościowych relacji między różnymi witrynami i przekierowania do konkretnych słów kluczowych są z punktu widzenia mechanizmów pozycjonujących bardzo ważne, starajmy się publikować wartościowy kontent z naszymi linkami w serwisach o wysokiej wartości, co z całą pewnością przyczyni się do zwiększenia naszej pozycji w wyszukiwarkach. Warto także prowadzić działania zwiększające ilość wartościowych linków wewnętrznych w obrębie samego serwisu

14. Popularność linków do twojej strony w globalnych strukturach internetu - innymi słowy im twoja strona jest częściej linkowana / cytowana tym dla niej lepiej, należy jednak pamiętać o tym, by zadbać żeby linki pojawiały się w serwisach związanych tematycznie z naszą stroną

15. Jakość nowych linków do serwisu - pojawienie się w internecie kilku linków do twojej strony o niczym jeszcze nie świadczy, ważne jest by pojawiały się one w miarę możliwości regularnie, generując tym samym ruch dla strony

16. Ilość Anchorów, a więc linków opisowych linków zewnętrznych

17. Wiek linków

Skoro już wiedzą Państwo jak można sobie pomóc, to warto wspomnieć o praktykach, które mogą zaszkodzić stronie. Wynikają one z reguły z czystej niewiedzy lub technicznych ograniczeń systemu, na którym została oparta strona internetowa. Niestety w takim przypadku dochodzi z reguły do obniżenia wartości naszego serwisu. Niektóre działania z zakresu SEO mogą naprawdę zaszkodzić naszej witrynie. Poniżej prezentujemy listę elementów, którymi możemy sobie zaszkodzić. Należy się zatem wystrzegać:

• firm hostingowych o niskiej reputacji - niedostępność serwera dla ludzi i botów może być bardzo szkodliwa
• kopiowania treści, które już gdzieś zostały opublikowane. Jedynie unikalna treść tworzy wartościowy kontent
• niskiej jakości linków zewnętrznych - unikaj linkowania do farm linków, może to wyrządzić więcej szkody niż pożytku!
• duplikowania tytułów / Meta Tagów w obrębie wielu stron / podstron
• nadużywania słów kluczowych - zostanie to uznane za spam!

Sądzimy, że przekazaliśmy Państwu garść cennych informacji, które pomogą Państwu podjąć odpowiednie działania w celu zwiększenia pozycji Państwa serwisu. Być może staną się także cenną wskazówką podczas rozmowy z Webmasterem. Zaprezentowane powyżej wskazówki stanowią absolutną i minimalną podstawę do tego, by zająć się właściwym pozycjonowaniem strony w sposób aktywny, przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań zaplanujmy jednak odpowiednią strategię lub polećmy to zadanie pozycjonerowi.

Pamiętajmy także, że trwałe wyniesienie Państwa na wysokie pozycje wyszukiwarek jest procesem długotrwałym, a propozycje szybkiego awansu należy uważać za podejrzane. Właściwe wypozycjonowanie strony to w zależności od konkurencyjności słów kluczowych praca na przynajmniej kilka miesięcy. Proszę nam jednak wierzyć, że warto.

* Web 1.0 - w ten sposób określana jest pierwsza faza rozwoju internetu komercyjnego. Pojawiają się więc pierwsze wyszukiwarki internetowe, a strony internetowe zaczeły być tworzone w oparciu o nowy język - HTML.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena