Warto wiedzieć jak zarządzać sobą ponieważ to pozwala na świadomość zarządzania innymi. Organizacja czasu jest równie istotna w swoim życiu co organizowanie czasu w pracy.

Data dodania: 2011-01-10

Wyświetleń: 1805

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zazwyczaj nasze życie składa się z szybko mijających dni lub z czekania na ważne wydarzenia lub miłe chwile i nie zastanawiamy się od czego to zależy. W tym krótkim tekście chcę przybliżyć tematykę zarządzania sobą w czasie i mam nadzieje że zawarte w nim informacje pomogą osiągnąć więcej satysfakcji z każdego dnia i samego siebie.

Na początku warto zastanowić się jak wygląda nasz dzień ?

Warto zastanowić się czy tak spędzony dzień jest wystarczająco satysfakcjonujący, a wszystko co robimy realizuje nasze potrzeby ?

                Miejmy świadomość iż czas jest zasobem ograniczonym więc warto należycie go alokować.

(alokacja- to inaczej rozdzielenie, zagospodarowanie zasobów w bliskiej przyszłości tak aby efekty były widoczne w dalekiej przyszłości. Jest to związane z planowaniem zasobów które są ograniczone)

Nasz czas możemy więc podzielić na:

v   „obowiązki i zadania”, które obligują nas do ich wykonania w konkretnym terminie i celu oraz czynności dzięki którym chcemy się rozwijać.

v  „więzi interpersonalne”, kontakt z rodziną, znajomymi, wszystko to co wiąże się ze spędzaniem wspólnego czasu i jest dla nas relaksem

v  „Ja”, wszystkie działania które poświęcamy na rzecz własnej osoby, hobby, zajęcia które nas relaksują, pozwalają nam odpocząć, ale nie są traktowane zadaniowo. Jeżeli chcemy czytać książkę to dla przyjemności, a nie dlatego bo czujemy taki obowiązek.

v   „bezkierunkowa alokacja” , wszystko to co robimy aby oderwać się od codzienności i odreagować codzienny stres np. oglądanie tv, przeglądanie stron internetowych bez celu. Należy unikać tego typu zajęć ponieważ czas upływa przy nich szybko i z perspektywy czasu mamy wrażenie że był on zmarnowany.

Mamy cztery typy czynności i ważne jest to abyśmy jak najwięcej czasu kierowali w „więzi interpersonalne” oraz własne „Ja” ponieważ to są swojego rodzaju spowalniacze czasu, a „obowiązki i zadania” oraz  „bezkierunkowa alokacja” to pożeracze czasu. Jest tak dlatego ponieważ dwa pierwsze typy czynności pochłaniają naszą uwagę i koncentrację na danej chwili co subiektywnie pozwala nam odczuć że czas płynie wolniej. Jesteśmy zrelaksowani i  mamy świadomość dobrze spędzonego czasu. Kolejne dwa typy czynności działają zupełnie odwrotnie ponieważ są to działania które wzbudzają potrzebę wykonania kolejnej czynności co powoduje u nas stres, minuty mijają w zastraszającym tempie. W konsekwencji mamy wrażenie straconego czasu i nie zadowolenia z siebie.

Warto więc kierować swoje działania w stronę rozwoju osobistego oraz więzi z innymi, trzeba jednak uważać na to aby nie ograniczać tych działań na rzecz „obowiązków i zadań” ponieważ to może mieć poważne konsekwencje w relacjach z bliskimi i dla naszego zdrowia. Każdy typ czynności ma istotną wagę i należy w ciągu dnia zadbać o każdy element aby nie popaść w skrajności.

Czy planujesz swój dzień godzina po godzinie ?

Jest to bardzo istotny element zarządzania sobą w czasie ponieważ pozawala uzyskać obraz naszego dnia. Dzięki temu możemy zastanowić się czy jesteśmy w stanie coś zmienić lub czy wszystkie typy działań zawarte są w ciągu naszego dnia. Dajemy też sobie możliwość oceny czy nie jest to przesadzony plan, który z góry skazuje nas na niepowodzenie jego realizacji i potencjalne uczucie niezadowolenia.

                Kolejnym ważnym elementem jest to w jakim tempie wykonujemy poszczególne czynności i czy taki scenariusz jest bezpieczny dla naszego zdrowia. Dzień zaczyna się od pobudki i jest to bardzo istotne aby zaraz po przebudzeniu nie starać się zmuszać swojego organizmu do 100% tempa funkcjonowania co jest dla organizmu szokiem, który prędzej czy później odbije się na zdrowiu np. problemy z ciśnieniem, choroby serca. Przeanalizuj więc jak wygląda tempo działania w poszczególnych godzinach i czy na pewno jest to odpowiednio dopasowane do zadań w danym momencie.

                Warto więc w sposób świadomy spędzać czas, można to robić według następujących kroków:

- sporządź listę spraw do zrobienia, wpisujemy rzeczy które musimy zrobić i wykreślamy wykonane zadania. Na koniec dnia widzimy wymierny skutek poświęconego czasu i satysfakcję, a nie zrealizowane zadania przepisujemy na dzień następny.

v  kolejny krok to oszacowanie długości trwania poszczególnych czynności.  Przydatne są wszelkiego rodzaju kalendarze zarówno tradycyjne jak i elektroniczne.

v  następnie pojawia się potrzeba ustalenia priorytetów oraz kontrola realizacji zadań. Pomocna w tym jest matryca Eisenhowera

 

PILNE

NIEPILNE

WAŻNE

1.       Zadania pilne i ważne.

2.       Zadania ważne ale niepilne.

NIEWAŻNE

3.       Zadania pilne ale nie ważne

4.       Zadania nieważne i niepilne

v  ostatni krok jest dla osób, którym już nie wystarcza zarządzanie sobą w czasie dlatego zaczynają przewodzić samym sobie a nie zarządzać czasem.

Mam nadzieje, że ten artykuł choć trochę przybliżył wam tematykę a wskazówki w nim zawarte będą miały wpływ na lepiej wykorzystany czas.

Jeżeli podoba wam się tekst to zapraszam do przeczytania kolejnego w następnym tygodniu.

Tytuł „ Czy zarządzanie stresem może poprawić komfort życia ?

Licencja: Creative Commons
0 Ocena