Logo firmy jest istotnym elementem budującym jej wizerunek. Z badań psychologicznych wynika, że pozytywne nastawienie do oglądanego logo zależy nie tylko od wielokrotnej jego ekspozycji, ale także od pozycji w stosunku do towarzyszącego mu obrazu lub tekstu, co działa na naszą podświadomość.

Data dodania: 2007-01-02

Wyświetleń: 10539

Przedrukowań: 1

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Atrakcyjność odbioru logo w zależności od umiejscowienia go w reklamie graficznej wynika z budowy i działania ludzkiego mózgu. Czytany tekst, lub oglądany obrazek za pośrednictwem nerwów wzrokowych trafia do odpowiedniej półkuli naszego mózgu. W wyniku skrzyżowania nerwów wzrokowych to co widzi lewe oko przekazywane jest do prawej półkuli mózgu, a to co widzi prawe - do lewej. Bodźce słowne przetwarzane są znacznie łatwiej przez półkulę lewą, obrazowe zaś przez prawą. Proste bodźce jednak, takie jak pojedyncze słowa, czy też schematyczne rysunki, przetwarzane są przez obie półkule mózgu z taką samą łatwością.

(graficzne zobrazowanie poniższych przykładów znajduje się pod adresem
http://www.ember.pl/reklama.html)
W uproszczeniu dzieje się tak:

Przykład pierwszy.
Graficzne logo po lewej stronie, tekst po prawej. Grafika przetwarzana jest przez prawą półkulę, w tym samym czasie tekst przetwarzany jest przez lewą. Podświadomie odbieramy logo emocjonalnie lepiej.

Przykład drugi.
Odwrotne umieszczenie elementów tekstowego i graficznego. Skomplikowany tekst musi trafić do lewej półkuli. Tam też trafia grafika logo z uwagi na umieszczenie po prawej stronie (prosty symbol, przetwarzany równie łatwo przez obie półkule, nie jest przekazywany do drugiej półkuli). Podświadomie odbieramy logo emocjonalnie gorzej, bo półkula lewa zajęta jest przetwarzaniem tekstu. Dodatkowo i tekst i grafika są gorzej zapamiętywane.

Co jednak się stanie, jeśli umieścimy logo obok obrazka, a nie obok tekstu?

Przykład trzeci.
Obrazek po lewej stronie, logo graficzne po prawej. Obrazek, znacznie bardziej bogaty w treść, niż logo trafia do prawej półkuli, gdzie jest łatwo przetwarzany. Obraz logo trafia do lewej, ale jako prosty symbol, przetwarzany jest równie łatwo. Podświadomość odbiera i logo i obraz emocjonalnie lepiej i lepiej je zapamiętujemy.

Przykład czwarty.
Odwrotne umieszczenie elementów graficznych. Obrazek bogaty w treść musi także trafić do przetworzenia do prawej półkuli mózgu, a proste logo, z uwagi na umieszczenie po stronie lewej także tam trafia (przypominam - prosty symbol, przetwarzany równie łatwo przez obie półkule, nie jest przekazywany do drugiej półkuli). Prawa półkula "'męczy się" z przetwarzaniem bogatej w treść grafiki obrazka i "zwraca bardzo mało uwagi" na logo. Podświadomie łatwiej nam zapamiętać obrazek, a znacznie trudniej logo. Logo odbieramy emocjonalnie gorzej i gorzej je zapamiętujemy.

Podsumowując:
W reklamie umieszczamy logo firmy po lewej stronie od tekstu, a po prawej od obrazka, niezależnie od tego czy logo to jest tekstowe, czy graficzne.
W obu tych przypadkach logo jest dla naszego mózgu symbolem prostym.

Licencja: Creative Commons
1 Ocena