Ubiór człowieka bardzo często mówi o jego statusie społecznym czy wykonywanej pracy. Nierzadko też wzbudza emocje – i to zarówno te pozytywne, jak i negatywne. 

Data dodania: 2011-01-03

Wyświetleń: 454

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Warto wiedzieć jak się ubierać i czego unikać by być odbieranym przez otoczenie za profesjonalistę i osobę z klasą. Jest to szczególnie istotne w naszym miejscu pracy, gdzie zaufanie, szacunek, kompetencje, jak rów­nież zadowolenie szefa grają pierwsze skrzypce.

Dress code to nic innego jak sztywno wyznaczone zasady ubioru służbowego, a także odpowiednio dobranych dodatków, makijażu czy fryzury.

Ubiór świadczy o naszej wiarygodności, nierzadko jest też wyrazem szacunku dla naszego pracodawcy oraz kontrahentów. Niedbalstwo w ubiorze budzi natomiast niechęć i brak zaufania.

Strój powinien być dostosowany zarówno do zajmowanego stanowiska, wizerunku firmy jak i wymogów pracodawcy. Szczególnie rygorystyczne zasady do­tyczą urzędników, pracowników biurowych czy osób pracujących w dużych firmach i korporacjach.

W niektórych firmach z góry zostają nam narzucone ściśle określone wytyczne, np. co do długości spódnic czy koloru rajstop, nie mówiąc już o kolorze garniturów dla mężczyzn. Pojawiają się nawet uniformy, zwłaszcza w takich miejscach pracy jak lotniska, restauracje czy supermarkety. Tutaj nie ma już zupełnie mowy o własnej inwencji. Jednak w większości przypadków chodzi raczej o pewne „ramy” określające sposób ubioru, których każdy pracownik powinien się trzymać.

Nasz ubiór powinien być na tyle neutralny, by na pierwszym miejscu eksponował twarz, na której skupia się cała uwaga rozmówcy. Chodzi tutaj
o wzmocnienie poziomu komunikacji między pracownikiem a klientem czy petentem.

 Pamiętaj!

- strój biznesowy powinien być zawsze schludny, czysty i skromny;

- materiał, z których jest wykonany zawsze najwyższej jakości;

- zarówno garderoba, jak i wszelkie dodatki dobierane są zawsze w oparciu o Twoją figurę i naturalny koloryt skóry.

 Pracujesz w biznesie lub bankowości?

Tutaj panują sztywne zasady i tego nie zmienisz. Im mniej odróżniasz się od reszty pra­cowników tym lepiej. Wybieraj proste fasony: spódnic, garsonek, garniturów, spodni, wszystko w odcieniach szarości i granatu.

Najbardziej rygorystyczne zasady ubioru panują wszędzie tam, gdzie pracownik ma bezpośredni kontakt z klientem, czyli wszelkiego rodzaju instytucje państwowe, banki czy kancelarie.

 Casual Fridays

Jest to wybrany przez firmę dzień tygodnia – najczęściej piątek – kiedy można ubrać się bardziej nieformalnie. W dni takie panuje spora swoboda w doborze stroju i kolorów, więc możesz sobie pofolgować. Możesz wtedy założyć jeansy, wygodne sportowe obuwie czy bardziej rzucającą się w oczy biżuterię.

Dodatki, fryzura, makijaż

Odpowiednio dobrana garderoba to jedno, ale dla dopełnienia profesjonalnego wizerunku powinniśmy zadbać również zarówno o makijaż, jak i fryzurę. Wbrew powszechnym opiniom nie dotyczy to tylko kobiet. Panowie piastujący od­powiedzialne funkcje również muszą przykładać sporą wagę do utrzymania prawi­dłowego wyglądu swojej skóry oraz fryzury.

Fryzura powinna być schludna i prosta. Włosy najlepiej upięte w kok lub związane w koński ogon. Dozwolone różnego rodzaju warkocze, od tych prostych nad karkiem, przez tzw. „kłosy”, po dobierane znad ucha przez tył głowy w stronę ramienia. Nie wskazany jest nadmiar ozdób. Prosta spinka wystarczy, ewentualnie wsuwki dobrane pod kolor włosów w celu podpięcia niesfornych kosmyków.

W przypadku panów obowiązują krótkie cięcia. W niektórych korporacjach istnieje z góry narzucona długość dla męskich fryzur, są i takie, które pozwalają nawet na niewielkie „szaleństwo” w postaci delikatnej asymetrii. Pamiętajmy jednak by nie przesadzić z kosmetykami do stylizacji – włosy powinny wyglądać przede wszystkim naturalnie.

 Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną?

Rozmowa kwalifikacyjna jest rodzajem spotkania biznesowego, dlatego też dobierając ubiór i dodatki na tą okoliczność powinniśmy koniecznie uwzględnić zasady dress code’u.  

Idąc na rozmowę o pracę, powinniśmy wyglądać zawsze świeżo i czysto. Strój powinien być wyprany, wyprasowany, niezniszczony – dotyczy to również butów, które powinny być oczywiście wyczyszczone i wypastowane.

 Podsumowując

Najważniejsze zasady dress code’u to:

minimalizm

wysoka jakość tego, co nosimy.

Dodatki zawsze dobieramy ze smakiem i pod kolor całokształtu naszej garderoby. Wszystkie elementy muszą ze sobą współgrać.

Fasony, które ubieramy powinny być idealnie dopasowane do naszej sylwetki i naturalnego kolorytu twarzy, a tkaniny zawsze z wysokiej klasy materiału lub skóry.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena