0
głosów
- +

Terminal stanął w rok

Autor:

Aktualizacja: 31.12.2010


Kategoria: Gospodarka / Transport i Logistyka


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1494 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Rok temu kładziono fundamenty, dziś nowy terminal wrocławskiego lotniska jest już wybudowany. Można podziwiać bryłę wykończonego z zewnątrz budynku, w środku trwają prace wykończeniowe. Jesienią przyszłego roku terminal przyjmie pierwszych podróżnych.


Rok na budowie nowego terminalu wrocławskiego lotniska upłynął pracowicie. W styczniu 2010 zakończyły się prace ziemne, powstała płyta fundamentowa i można było zacząć budować konstrukcję jednego z największych terminali pasażerskich w Polsce.

By powstał obiekt o kubaturze ponad 330 tys. m3, do postawienia konstrukcji trzeba było zużyć 2 tys. ton stali. – Na sam dach, którego powierzchnia mierzy więcej niż dwa boiska piłkarskie, potrzebowaliśmy 1,7 tys. ton stali – mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. Nim zamontowano falujący dach o powierzchni 19 tys. mkw., trzeba było oczywiście wybudować 4 kondygnacje budynku – w tym jedną podziemną oraz postawić gigantyczne stalowe słupy, które go podtrzymują. Te prace zajęły wykonawcy – polsko-niemieckiemu konsorcjum Hochtief – całą zimę i wiosnę.

Latem na placu budowy pracowało jednocześnie nawet 400 ludzi. Do Wrocławia przyjechało wtedy szkło na pokrycie fasad oraz części dachu. Specjalny - bo odporny na przenikanie temperatur, a jednocześnie maksymalnie przepuszczający światło – materiał trafił na Strachowice w lipcu. Do oszklenia terminalu zużyto w sumie 11,5 tys. mkw. szkła.

We wrześniu, czyli na rok przed otwarciem obiektu dla podróżnych, wewnątrz budynku rozpoczęły się prace wykończeniowe. Dwa miesiące później na lotnisko przyjechały pierwsze elementy systemu bagażowego oraz kontroli bezpieczeństwa. – Wraz z zadaszeniem obiektu i zakończeniem prac nad fasadą ruszyliśmy z niezwykle skomplikowanym zadaniem, jakim jest montaż „serca terminalu” – mówi Przemysław Marcinkowski. – Urządzenia będą musiały pracować wspólnie w jednolitym systemie, łączącym mechanikę z automatyką i elektroniką – dodaje kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. Najwyższej, światowej klasy systemy bezpieczeństwa i kontroli bagażu będą gotowe w marcu 2011 roku. Do wiosny trwać będą także prace wykończeniowe. Potem rozpocznie się czasochłonny i precyzyjny rozruch terminalu, podczas którego obiekt będzie certyfikowany przez poszczególne instytucji związane z lotnictwem i bezpieczeństwem. Cztery raz większy od obecnego terminal rozpocznie pracę jesienią 2011 roku – na pół roku przez Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 TM.

 Terminal w liczbach, czyli 4 x stary terminal = nowy terminal

Nowy budynek odpraw pasażerskich na wrocławskim lotnisku będzie cztery razy większy niż obecnie użytkowany. Zostanie otwarty jesienią 2010 r., ponad pół roku przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™.Będzie mógł odprawić rocznie 3,5 mln podróżnych – 2 razy więcej niż obecnie użytkowany.Będzie go można rozbudować, tak by był w stanie obsłużyć nawet 7 mln ludzi.Jego kubatura obliczana na ponad 300 tys. m3 jest jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach.Czterokondygnacyjny (w tym jedna kondygnacja podziemna) budynek zaprojektowało renomowane biuro architektoniczne JSK Architekci (firma zaprojektowała wcześniej lotniska we Frankfurcie, Düsseldorfie i Berlinie-Schönefeld). Nowoczesna i dynamiczna architektura - najbardziej charakterystycznym elementem terminalu jest dach o powierzchni 19 tys. mkw. (ponad 2 boiska piłkarskie) w formie falujących płatów, które oddają ruch związany z podróżowaniem.Do oszklenia terminalu zużyto w sumie 11,5 tys. mkw. szkła.Przed terminalem powstaje 16 stanowisk postojowych dla samolotów, w sumie na całym lotnisku będzie ich ok. 30.Obiekt za ok. 300 mln zł buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief.

 Do dyspozycji pasażerów będzie:

Przestronna, klimatyzowana hala przylotów i odlotów (1700 mkw.) o wysokości nawet 3 kondygnacji (od 13 do 19 m).8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa i 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej.Najnowocześniejszy system kontroli bagażu (w tym 2 urządzenia do precyzyjnej kontroli podejrzanych przesyłek, pracujące na zasadzie tomografu).12 gate’ów.Bezpośrednie wejście do samolotów przez rękawy łączące terminal z pokładami.Ok. 4 tys. mkw. powierzchni komercyjnej (sale konferencyjne, galeria handlowa, gastronomia, usługi bankowe itd.)Podniebna kawiarnia z widokiem na płytę lotniska i pas startowy.Unikatowa restauracja z widokiem na płytę lotniska.Darmowy dostęp do Internetu. Ponad 1,1 tys. miejsc parkingowych przed nowym terminalem.

Port Lotniczy Wrocław

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij