W przypadku zaburzeń grafomotorycznych praca nad zwiększeniem sprawności ucznia zawsze powinny rozpocząć ćwiczenia ogólnorozwojowe, których celem jest usprawnienie układu mięśniowego.

Data dodania: 2010-12-01

Wyświetleń: 1989

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Do utrzymania prawidłowej postawy, dziecko musi mieć mocne mięśnie kręgosłupa. W celu wsparcia prawidłowego rozwoju dziecka, możemy mu zaproponować: typowe raczkowanie, dzięki któremu wzmocni mięśnie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania i usprawnienia koordynacji wzrokowo- ruchowej, usprawni koordynację wzrokowo-ruchową i wzmocni układ dotykowy.

Można też wykorzystać wszelkie zabawy typu: pływanie na sucho, ćwiczenia rozmachowe, w których wykorzystana będzie całościowa praca ramion i rąk.

Kolejnym ważnym elementem w pracy z dzieckiem jest kształtowanie prawidłowych nawyków związanych z kierunkiem pisania. Dziecko musi wiedzieć, od której strony zacząć pisać. Od początku staramy się wyrobić u dziecka tego typu nawyki
i systematycznie je utrwalamy. Pokazujemy dziecku na przykładzie różnych ćwiczeń, że zaczynamy pisać od strony lewej do prawej. Do tego typu ćwiczeń służą np. szlaczki. Kolejny etap to utrwalanie prawidłowego ruchu pisma poszczególnych liter alfabetu czy cyfr. Jest to niezmiernie ważne, ponieważ prawidłowo ukształtowane nawyki znacznie skracają czas pracy dziecka,
a pismo staje się bardziej harmonijne.

Tak więc do ogólnego usprawniania grafomotoryki u dziecka ważne jest, aby nie ograniczać mu swobody ruchu pod każdym względem. Im więcej zabaw konstrukcyjnych, im więcej lepienia, wycinania, wydzierania, kalkowania, malowania nie tylko kredkami, flamastrami, lecz także palcami, tym szybciej dziecko na bierze umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziem pisarskim.

Przykładowe ćwiczenie

Mała żabka
Cele: ustawienie prawidłowej postawy ciała w wyproście, wzmocnienie mięśni brzucha, wzmocnienie mięśni barków.

Dziecko stoi wyprostowane. Ręce opuszczone są wzdłuż ciała, nogi złączone. Następnie przykuca i zaczyna skakać ze złączonymi nogami. Pierwsze podskoki są bardzo delikatne, niskie. Dziecko lekko podpiera się rękoma o podłogę. Ruch przypomina skakanie małej żabki. Stopniowo dziecko zaczyna wykonywać coraz wyższe i dalsze podskoki.

Ćwiczenie jest bardzo wyczerpujące, dlatego wystarczy powtórzyć je dwukrotnie w sekwencji po sześć podskoków małych
i dużych.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena