2
głosów
- +

Zakładanie działalności gospodarczej krok po kroku

Autor:

Aktualizacja: 11.10.2010


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Biznes i eBiznes


Artykuł
  • 2 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1645 razy czytane
  • 4 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

W kwestii podatkowej sklep internetowy różni się od tradycyjnego w niewielkim zakresie. W obu przypadkach konieczne jest założenie działalności gospodarczej. To z kolei wiąże się z podjęciem szeregu kluczowych decyzji – odnoście charakteru działalności i jej przedmiotu.


Jeśli wiemy już co i jak będziemy sprzedawać oraz jaką strategią marketingową będziemy się posługiwać musimy przygotować się na załatwienie kilku formalności.

 

 Od 31 marca 2009 roku obowiązują nowe przepisy, ułatwiające zakładanie działalności gospodarczej. Zmiany miały na celu uproszczenie procedury zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej, a mówiąc dokładniej chodziło o zmniejszenie liczby urzędów, które miał odwiedzić przedsiębiorca przed rozpoczęciem swojej działalności. Skutkiem czego wszystkie formalności miały być załatwiane przy jednym okienku. W rzeczywistości sprawa nie wygląda jednak aż tak różowo. Prowadząc działalność gospodarczą nadal musisz liczyć się z koniecznością dopełnienia wielu obowiązków natury administracyjnej.

 

URZĄD MIASTA/GMINY

 

Zanim udamy się do organu rejestrującego musimy wybrać formę działalności, bo to od niej zależy miejsce dokonywania kolejnych działań.

 

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej lub działalności w spółce cywilnej organem dokonującym rejestracji będzie urząd miasta lub gminy, który prowadzi ewidencję działalności gospodarczej. Wniosek o wpis do EDG składa się w miejscu zamieszkania, a nie w miejscu, w którym będzie prowadzona działalność gospodarcza.

 

Do złożenia wniosku będzie Ci potrzebny:

numeru PESEL,

numer NIP

nazwa i adres dla nowej firmy oraz

wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej

zakres działalności, czyli lista numerów wg PKD – (Polska Klasyfikacja Działalności) .

Listę numerów według PKD znajdziesz w sieci

 

Koszt wpisu do ewidencji to około 100 zł., a każda późniejsza modyfikacja będzie Cię kosztować dodatkowe 50 zł. Najlepiej więc od razu wpisać szerszy zakres działalności, niż potem dopłacać.

 

Po wypełnieniu druku EDG-1 i złożeniu go do właściwego urzędu pozostaje nam czekać 14 dni. Tyle bowiem czasu ma urząd miasta lub gminy na wydanie decyzji w tej sprawie.

Działalność osoby fizycznej i w formie spółki cywilnej można zarejestrować także Krajowym Rejestrze Sądowym, który działa przy sądach rejonowych. Nie jest to jednak opłacalne. Rejestracja firmy w EDG jest bezpłatna. W KRS wszystkie czynności wiążą się z uiszczeniem opłaty.

 

Należy pamiętać, że wniosek o wpis do EDG jest zgłoszeniem czysto identyfikacyjnym dla celów podatkowych oraz zgłoszeniem płatnika składek ZUS. W niektórych przypadkach przedsiębiorca będzie więc musiał osobiście pojawić się w Urzędzie Skarbowym lub ZUS-ie w celu dokonania dodatkowych czynności.

 

 

URZĄD STATYSYCZNY

 

To kolejne po urzędzie gminy/miasta miejsce do którego musisz się udać. W urzędzie statystycznym musisz złożyć wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej RG-1. Na jego podstawie otrzymasz REGON – czyli dziewięciocyfrowy numer statystyczny podmiotu gospodarczego w wyżej wymienionym rejstrze. Bez numeru REGON nie załatwisz spraw w urzędzie skarbowym, banku czy ZUS-ie. O dowód nadania numeru REGON będą Cię również prosili dostawcy.
Na wydanie zaświadczenia musisz poczekać 7dni, natomiast złożenie wniosku oraz otrzymanie zaświadczenia jest bezpłatne.

 

BANK

Co prawda nie ma jasno w przepisach napisane, że przedsiębiorca musi posiadać konto bankowe, więc ten krok jest nieobowiązkowy. W praktyce wychodzi jednak, iż konto bankowe musimy posiadać, np. by opłacać składki ZUS, które mamy obowiązek opłacać bezgotówkowo.

 

Wybór banku zależy od nas. Dobrze jest jednak sprawdzić, który bank ma dla przedsiębiorców najkorzystniejszą ofertę. Pod tym określeniem należy rozumieć oprocentowanie depozytów, koszty ewentualnych kredytów, wysokość opłaty za prowadzenie rachunku, wielkość prowizji za dokonywanie operacji przelewów.

Aby podpisać umowę z bankiem, bank będzie potrzebował od Ciebie pieczątki.Co prawda jej posiadanie nie jest konieczne, ale tak już się u nas przyjęło, że każda firma swoją własną pieczątkę posiada. Koszt wyrobienia firmowej pieczątki to około 50 zł.

URZĄD SKARBOWY

W urzędzie skarbowym należy złożyć wniosek o nadanie numeru NIP lub – jeśli już taki posiadasz – o aktualizację danych, żeby NIP skojarzyć z nową firmą. Sam numer nie ulega zmianie, zmieniają się tylko niektóre dane.

 

Jeżeli planujesz eksport bądź import produktów z poza granic Polski niezbędny Ci będzie europejski NIP. Sprowadza się to do tego, że nasz NIP jest poprzedzany literkami PL i zapisywany bez myślników.

 

Aby uzyskać NIP musisz złożyć wniosek NIP-1 (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą), bądź NIP-2 (osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) + odpowiednie załączniki.

 

Musisz także złożyć deklarację VAT-R (zgłoszenie rejestracyjne) oraz jako załącznik VAT-R/UE (informacja dotycząca obowiązku podatkowego w zakresie transakcji w obrębie UE). I znów należy opłacić rejestrację ok. 150 zł.

 

ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trzeba się zgłosić najpóźniej 7 dnia od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Bardzo często jest bowiem tak, że osoba nie rozpoczyna wykonywania działalności gospodarczej od dnia oznaczonego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Okres faktycznego rozpoczęcia działalności nie musi się więc pokrywać z datą wskazaną we wpisie jako data rozpoczęcia wykonywania działalności. Nawet ta data nie przesądza o faktycznym prowadzeniu działalności, a w konsekwencji nie rodzi obowiązku ubezpieczeń społecznych i opłacania składek od dnia wskazanego w uprawnieniu.

W ZUS musisz złożyć następujące wnioski:
- ZUS ZFA – zgłoszenie płatnika składek – osoba fizyczna
- ZUS ZPA – zgłoszenie płatnika składek – osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej
- ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczeń osoby ubezpieczonej (jeżeli opłacamy składkę obowiązkowo )
- ZUS ZZA – zgłoszenie do opłaty tylko składki zdrowotnej ( jeżeli nie mamy obowiązku opłacania składek emerytalnych i rentowych).

Osoby wykonujące działalność gospodarczą podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, wypadkowemu i zdrowotnemu. Tylko ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. Warto mieć świadomość tego, że w przypadku tego ostatniego przez pierwsze sześć miesięcy płaci się składki, a korzysta z ubezpieczenia dopiero po tym terminie. Od momentu rejestracji będziesz opłacać miesięczną składkę w wysokości 700-800PLN. Jednak przez okres pierwszych dwóch lat, przy zachowaniu pewnych warunków, składka ta jest obniżona do ok. 300PLN.

agata b.


Podobał Ci się artykuł?
2
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij