1
głosów
- +

7 sposobów na zwiększenie Twojej efektywności

Autor:

Aktualizacja: 22.09.2010


Kategoria: Rozwój Osobisty / Samodoskonalenie


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1720 razy czytane
  • 5 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Żeby zachować dobrą kondycję Twojego mózgu i zwiększyć efektywność, powinieneś nauczyć się w jaki sposób z nim postępować. Zwróć również uwagę, że kondycja Twojego mózgu wpływa na całe Twoje ciało – na to jak się czujesz, w jaki sposób myślisz, reagujesz i pracujesz


W jaki sposób możesz zadbać o swój umysł a jednocześnie zwiększyć swoją efektywność?

1. Skoncentruj się na jednym zadaniu: jeśli pracujesz nad jakimś zagadnieniem, to pracuj tylko nad nim.

Wyłącz komunikatory, fora internetowe, wyjdź ze skrzynki pocztowej i wyłącz głos w telefonie. Pozwól sobie na to, żeby Twój umysł zaprzątały tylko i wyłącznie myśli na temat jednego zagadnienia – tego, nad którym aktualnie pracujesz. Możesz zablokować te programy. Nie łudź się, że wejdziesz tylko po to, „żeby coś sprawdzić”. Zawsze znajdzie się coś następnego, potem znowu coś itd. I godzina z głowy. Jeśli zaczynasz się rozpraszać, powtarzaj sobie mantrę „wracam do pracy” lub jakąś inną, która będzie bardziej „Twoja” i która nakieruje Twoje myśli na odpowiednie tory. Dzięki temu zaoszczędzisz wiele czasu, skończysz pracę wcześniej i będziesz bardziej zadowolony z efektów.

2. Zadbaj o wszystkie potrzebne materiały – zrób sobie kawę, przynieś wszystkie książki, ołówki, notesy itd.

Podczas pracy nie może być sytuacji, że czegoś zabraknie i zaczniesz tego w popłochu szukać, tracąc dodatkowe kilkanaście minut. Jeśli zadbasz o to, żeby wszystko było na miejscu, unikniesz frustracji, zwiększysz motywację do pracy i będziesz mógł dostosować się do punktu pierwszego. Pozbądź się niepotrzebnych rzeczy ze swojego biurka – to zwiększy również Twoją motywację do pracy.

3. Dbaj o przerwy.

Możesz utrzymać maksymalną koncentrację zaledwie przez 45 minut. Potem Twoja koncentracja spada i nie ma sensu się przemęczać. Wykorzystaj więc okres największej efektywności. Podczas przerw przewietrz pomieszczenie – Twój mózg potrzebuje stałego dopływu tlenu. Jeśli będziesz pracować w dusznym a nawet zbyt ciepłym pomieszczeniu, po chwili stracisz koncentrację i zaczniesz zasypiać. Podczas przerw możesz również uzupełnić zapasy wody w swoim organizmie, która potrzebna jest do prawidłowej pracy mózgu. Nie ulegaj złudnemu przeświadczeniu „że Ty możesz więcej” – mimo, że uważasz iż nie powinno się robić przerw podczas pracy, to Twoja efektywność i tak zacznie spadać. Lepiej zrób sobie przerwę, dzięki czemu unikniesz frustracji z powodu błędów popełnianych pod wpływem zmęczenia. Jeśli trudno Ci ocenić, kiedy powinieneś rozpocząć przerwę – nastaw sobie budzik w telefonie.

4. Tempo – zwiększ je.

Richard Bandler, twórca Neurolingwistycznego Programowania stwierdził, że „Mózg najlepiej uczy się szybko”. Możesz zastosować to zalecenie w wielu momentach swojego dnia: podczas czytania, pisząc raport, pracując nad jakimś projektem. Nie ma sensu spędzać 8 godzin nad czymś, co możesz zrobić w 2 godziny. Przeznacz na konkretne zadanie konkretną ilość czasu i wykonaj je w wyznaczonym okresie. To sprawdzona metoda, zwana inaczej prawem Parkinsona. Możesz sobie pomóc, używając technik które pozwalają zwiększyć tempo pracy np. mapy myśli, szybkie czytanie lub ćwiczenia koncentracji.

5. Naucz się radzić sobie ze stresem.

Pewien poziom stresu jest potrzebny, żeby funkcjonować i wykonywać zadania. Jeśli natomiast poziom stresu przekroczy stan optymalny i taki stan trwa zbyt długo, możesz mieć kłopoty (np. z pamięcią). Jednym z najprostszych sposobów radzenia sobie ze stresem jest uprawianie aktywności fizycznej. Wyrób sobie nawyk regularnego ruchu – zacznij biegać, chodź na siłownię itp. Podczas ruchu wydzielają się neurotransmitery zwane endorfinami, które mają podobne działania do morfiny i wprowadzają organizm w stan euforii i dobrego samopoczucia (są to tzw. hormony szczęścia). Wysiłek fizyczny jest zupełnie inny niż wysiłek psychiczny, dzięki niemu przestajesz myśleć o tym, co działo się w pracy – myślisz o tym, żeby przebiec określoną ilość kilometrów i wytrzymać, skupiasz się na oddechu a w miarę trwania wysiłku zaczynasz czuć się coraz lepiej. Taki odpoczynek od pracy ma jeszcze jedną zaletę – pozwalasz swojemu umysłowi na nieświadome przetwarzanie problemu (inkubację), w rezultacie czego może dojść do „olśnienia” kiedy znajdujesz rozwiązanie problemu, który był dla Ciebie trudny.

6. Ćwicz swoja pamięć – Rób to na wszelkie dostępne sposoby.

Dzięki znajomości działania mózgu możesz zwielokrotnić jego możliwości. Wykorzystuj obie półkule podczas zapamiętywania – połącz zmysły z obrazami, zapamiętuj na zasadzie skojarzeń, wykorzystuj humor oraz skojarzenia erotyczne. Pamiętaj, że uczysz się poprzez wszystkie zmysły – mówiąc, słysząc, widząc, oraz dotykając. Powtarzaj materiał opowiadając go komuś i rób to po swojemu – możesz układać historyjki, rapować, śpiewać itp. Każdy sposób jest dobry, jeśli Ci odpowiada. Pamiętaj o powtórkach. 7. Wybierz swoją porę dnia Jeśli możesz, wybierz porę dnia w której jesteś najbardziej kreatywny. Wtedy, kiedy widzisz u siebie spadek efektywności, raczej nie umawiaj spotkań, nie wykonuj prac wymagających od Ciebie kreatywności. Wykonuj je w okresach największej wydolności. Jak możesz ustalić, kiedy jesteś najbardziej efektywny? Przez jakiś czas (np. 2 tygodnie) prowadź dziennik, w którym będziesz zaznaczać okresy największej efektywności. Po tym okresie wyciągnij wnioski i stosuj się do tego, co zauważyłeś.

Życzę sukcesów!

Władysław Ochojski - Ochojski Szkolenia & Coaching

P.S. Zwiększ swoją efektywność podczas bezpłatnego kursu on-line - Zapraszam tutaj


Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij