0
głosów
- +

Reklamy w artykułach a prawo

Autor:

Aktualizacja: 24.09.2007


Kategoria: Prawo / Prawo


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 3824 razy czytane
  • 5 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Artykuł, na który udziela się licencji Creative Commons pozwalając tym samym na jego rozpowszechnianie, to dziś jedno ze skuteczniejszych internetowych narzędzi promocji. Wiele osób wykorzystuje je w celu budowania marki swoich e-biznesów, mniejszych czy większych, poprzez przekazywanie internautom ...


Artykuł, na który udziela się licencji Creative Commons pozwalając tym samym na jego rozpowszechnianie, to dziś jedno ze skuteczniejszych internetowych narzędzi promocji. Wiele osób wykorzystuje je w celu budowania marki swoich e-biznesów, mniejszych czy większych, poprzez przekazywanie internautom wartościowych, nieraz specjalistycznych treści. Bardzo często jednak można natknąć się na publikację, która została napisana w zupełnie innym celu. Część użytkowników globalnej sieci poszukując dodatkowego źródła dochodu zapisuje się do różnych programów partnerskich sklepów i serwisów internetowych. By na tym zarabiać muszą je promować, a nie zawsze robią to zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami.

Jednym z częściej popełnianych błędów jest wplatanie treści reklamowych w tekst artykułu, tak iż stają się one jego integralną częścią. Jest to praktyka stojąca w opozycji do art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który stanowi, że czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji. Poddając analizie tę normę należy zauważyć, że reklamą sprzeczną z tym artykułem będzie taka, która łącznie spełni trzy przesłanki:
a. forma wypowiedzi,
b. zachęca do nabycia określonego dobra,
c. sprawia wrażenie neutralnej informacji.


Tak więc czynem nieuczciwej konkurencji nie będzie:
a. reklama graficzna, bowiem wypowiedź to ustny lub pisemny komunikat;
b. obiektywna informacja, która w żaden sposób nie będzie skłaniała czytelnika do skorzystania z czyjejś oferty;
c. treść reklamowa, która w publikacji zostanie wyodrębniona graficznie lub w inny sposób i odpowiednio oznaczona, tak że czytelnik będzie miał świadomość iż jest to materiał reklamowy.

Osoby, które nie przestrzegają tych zasad narażają się na poniesienie odpowiedzialności cywilnej i karnej. Zgodnie z art. 18 ust. 1 wyżej wspomnianej ustawy w razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:
1) zaniechania niedozwolonych działań,
2) usunięcia skutków niedozwolonych działań,
3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
4) naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych,
5) wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych,
6) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

Art. 25 stanowi natomiast, że kto dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy podlega karze aresztu lub grzywny.

Podsumowując, umieszczając reklamy w formie tekstowej w publikacjach, należy pamiętać o tym by informować czytelnika, iż dana treść służy promocji określonego przedsiębiorcy.

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij