0
głosów
- +

Transport międzynarodowy głównie drogowy

Autor:

Aktualizacja: 20.08.2010


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Przedsiębiorstwa


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2068 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

W Europie towary przewozimy głównie po drogach. Takie wnioski wyciągnąć można z danych Eurostatu. Transport, w tym rówineż międzynarodowy, to gałąź gospodarki, która rozwija się systematycznie w średnim tempie przewyższającym wzrost PKB.


Przynajmniej w skali europejskiej. Podczas gdy dochód narodowy rósł w latach 1995-2006 średnio o 2,4 proc., wyniki branży transportowej, liczone jako ilość tonokilometrów rosła o 2,8 proc. rocznie. Takie dane podaje Eurostat.

To wynik, na który składają się przede wszystkim zmiany w strukturze i lokalizacji przemysłu, a także wdrożenie nowych metod produkcji i kanałów dystrybucji. Jednocześnie jest to wynik coraz częstszego stosowania metody dostawy typu just-in-time. Swoje dodały także rosnące wymagania mobilności zatrudnienia w sektorze usług oraz wzrost liczby posiadanych samochodów. Transport międzynarodowy rósł przede wszystkim w wyniku działania pierwszego czynnika – czyli zmian w lokalizacji i strukturze przemysłu. Przenoszenie produkcji do Europy Wschodniej i wynikające z tego tytułu wydłużenie dróg, którymi dostarczane są towary to tylko jeden z przykładów tego, co się stało.

Największy udział w ilości przewiezionych towarów ma transport samochodowy. Prawie połowa wszystkich dóbr przewożonych w 2006 roku w Unii Europejskiej Na drugim miejscu znajduje się przewóz morski, a na trzecim – kolej. Transport międzynarodowy to przede wszystkim dalekie trasy samochodowe i morskie. Z kolei przewozy lokalne opierają się głównie na samochodach ciężarowych i półciężarówkach.


Mało jest rodzajów działalności tak bardzo zależnej od infrastruktury jak transport międzynarodowy. W sumie sieć transportowa Unii dwudziestu siedmiu krajów ma długość około 4,5 mln kilometrów. Liczba ta obejmuje drogi, tory kolejowe, rurociągi i śródlądowe drogi wodne. Przy czym drogi stanowią 93 proc. całości. Sieć drogowa rozrasta się też najszybciej. W latach 1990-2005 całkowita długość autostrad, wzrosła o 47 proc. Ogółem było ich w 2005 roku 61,5 tys. km. Z kolei koleje skurczyły się o 6 proc. w porównaniu z rokiem wyjściowym. W 2005 roku wyniosła niespełna 220 tys. km.

Największą siecią autostrad, wykorzystywaną przez transport międzynarodowy, dysponują Niemcy. Według Eurostatu w 2005 roku było w tym kraju 12 tys. km tego rodzaju dróg. Tuż za nimi są Hiszpanie i Francuzi. W pierwszym kraju autostrad było w 2005 roku 11,5 tys. km, w drugim 10,8 tys. km. W Wielkiej Brytanii dróg tego rodzaju było w tym samym czasie ledwie 3,6 tys. km. Dla porównania warto dodać, że Stany Zjednoczone dysponują siecią autostrad liczącą 92 tys. km. Tyle, że amerykańskie autostrady często byłyby potraktowane w Europie jak zwykłe drogi. Warto też zaznaczyć, że o ile w Stanach dróg tych praktycznie już nie przybywa, o tyle Europa ciągle buduje nowe.

Rozwój sieci drogowej ma więc, jak widać, zasadniczy wpływ na wzrost wartości towarów przewożonych w ramach transportu międzynarodowego. Poprawę jakości sieci drogowej wymuszają z kolei zmiany w strukturze gospodarki.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij