Jest jak krwiobieg przedsiębiorstwa. Łączy wszystkie działy i wszystkie działania podejmowane przez pracowników. System ERP usprawnia komunikację w firmie, ale też uzależnia jej działanie od informatyki.

Data dodania: 2010-08-10

Wyświetleń: 2527

Przedrukowań: 1

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Praktycznie każde większe przedsiębiorstwo ma wdrożony system ERP. Pod tą czy inną nazwą – zwykle spełnia te same funkcje. Integruje działania poszczególnych departamentów i pozwala pracownikom uzyskać dostęp do ważnych informacji w czasie rzeczywistym. Można powiedzieć, że zwany z angielska system Enterprise Resource Planning to prawdziwy likwidator gońców.

System ERP, czyli miedzywydziałowość

Do czego służy system ERP? Przede wszystkim jest systemem aplikacji, które integrują procesy przedsiębiorstwa na wszystkich jego szczeblach. Sprawdza się w każdym z rodzajów firm. Zarówno w przedsiębiorstwach produkcyjnych, handlowych jak i usługowych. Obejmuje procesy produkcji, dystrybucji czy marketingu. Łączy różne obszary działania firmy i wspomaga przepływ ważnych informacji. Przykład – jest w stanie w czasie rzeczywistym odpowiedzieć na zmiany popytu.

Wbrew pozorom system ERP nie jest systemem back office. To nie proste przeciwieństwo takich rozwiązań jak CRM czy rozwiązań internetowych. To system międzywydziałowy, który łączy w sobie cechy właściwe dla różnych części firmy. Działanie ERP obejmuje wszystkie działy – produkcja, sprzedaż, marketing, zaopatrzenie czy kadry są włączone w jego działanie.

Wszystkie obszary systemu ERP

Obszary, w których system ERP może się sprawdzić to magazynowanie, zarządzanie zapasami, śledzenie realizowanych dostaw, planowanie produkcji, zaopatrzenie, sprzedaż, zarządzanie relacjami z klientami, księgowość czy kadry. W zasadzie – wszystkie elementy, które składają się na funkcjonowanie nowoczesnego przedsiębiorstwa.

Początek to jak zawsze działania przemysłu. Do końca lat osiemdziesiątych systemy MRP, będące prototypami ERP zdobywają pozycję w zakładach produkcyjnych. Wraz ze wzrostem możliwości informatycznych pojawiają się jednak także w firmach z innych branż, aby całkowicie je podbić.

Duży wzrost sprzedaży systemy ERP notują w latach dziewięćdziesiątych. Powód jest dość dziwny z dzisiejszego punktu widzenia – problem roku dwutysięcznego. Wiele firm zastępuje dotychczasowe systemy jednolitymi rozwiązaniami, czyli ERP. Nie bez przyczyny gwałtowny wzrost sprzedaży tego typu systemów następuje w roku 1999, w czasie kiedy większość firm wpada w panikę w związku z rokiem 2000.

System ERP o krok dalej

Dzisiaj mamy do czynienia z systemami ERP, które idą o krok dalej. Odchodzą od struktury modułowej na rzecz tworzenia jednolitego systemu, w którym każdy może mieć dostęp do wszystkiego. Jedyny warunek – odpowiednie uprawnienia. Zwolennicy takich rozwiązań twierdzą, że system ERP nowej generacji przyspiesza działanie firmy, umożliwia poprawę wydajności w czasie rzeczywistym itd.

Tak daleko idąca integracja informatyczna niesie za sobą pewne zagrożenia. Uzależnienie funkcjonowania firmy od jednego systemu może prowadzić do chaosu w momencie awarii. Jednolity system jest też podatny na ataki z zewnątrz. To z kolei wymaga wydatków na administrowanie systemem, a więc podnosi koszty. Ale pewnie to jest właśnie cena postępu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena