Zgadnij, który element wyposarzenia biura może zwiększyć naszą moc przekonywania? Kalendarz, drukarka, a może ołówek? Nic z tego. Okazuje się, że biurowa perswazja może nosić imię kwadratowej, samoprzylepnej karteczki...

Data dodania: 2010-08-05

Wyświetleń: 2415

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

 Interesują cię ciekawostki psychologiczne z dziedziny perswazji? Masz ochotę na małą inspirację? Jeśli tak, to posłuchaj...

Czytałam ostatnio o tym, jak pewien element wyposażenia biura może zwiększyć naszą siłę przekonywania. Okazuje się, że perswazja może kryć się pod postacią... samoprzylepnej, jaskrowej karteczki. Jak to się dzieje? Otóż pewien amerykański socjolog Randy Garner postanowił zbadać perswazyjność tej małej, jaskrawej spryciuli i wysyłał do ludzi ankiety z prośbą o ich wypełnienie.

Wysyłał trzy rodzaje pism:

a) pismo z dodatkowym apelem o wypełnienie ankiety na przyklejonej karteczce,

b) pismo z dodatkową prośbą napisaną na głównej kartce,

c) samo pismo główne.

Zgadnij jaki był efekt eksperymentu? Otóż efekt to zaskakująca ciekawostka psychologiczna – samoprzylepna karteczka okazała się mieć porunującą siłę przekonywania. Osoby które miały przyklejoną karteczkę, zwróciły pismo w 75 %. Natomiast perswazja pisma bez karteczki – z samą odręczną prośbą okazała się być zaledwie 48 %. Perswazja samego tylko pisma była jeszcze gorsza, bo 63 procentowa.

Co z tego wynika? Dlaczego tak łatwo jest przekonać ludzi do siebie samoprzylepną karteczką? Okazuje się, że ludzie po prostu doceniają sam fakt zainteresowania i dodatkowego wysiłku. Ręcznie dodana prośba na jaskrawej karteczce nie kosztuje nas być może zbyt dużego wysiłku, ale ludzie to doceniają i traktują jak osobiste zaangażowanie. Dlatego ta perswazja jest tak skuteczna.

Owe ciekawostki psychologiczne mają swój dalszy ciąg - otóż siłę przekonywania można dodatkowo zwiększyć dopisując na karteczce słowo – „dziękuję!”.

Wniosek z tego jest taki, że im bardziej spersonalizowana jest nasza prośba, tym większą ma siłę perswazji.

Wiesz już jak możesz wykorzystać tę ciekawostkę psychologiczną dla siebie? A może potrzebujesz więcej inspiracji?

Licencja: Creative Commons
0 Ocena