Jeżeli prowadzisz własną firmę lub masz zamiar założyć własny biznes w najbliższej przyszłości, to jednym z pytań, które będzie wciąż powracać, jest: Jak zapewnić sobie tłumy bogatych klientów nawet w czasie recesji zagwarantować dynamiczny rozwój swojej firmy?

Data dodania: 2010-03-07

Wyświetleń: 2961

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Na początek jednak pomyśl o największej barierze, która powoduje, że tylko garstka ludzi decyduje się na tak odważny krok jak założenie firmy. Ta bariera wyraża się w pytaniach. Co stanie się, gdy: nikt nie będzie chciał kupić mojego produktu? nie zdobędę wystarczającej liczby klientów? klienci nie będą do mnie wracać?

Tak naprawdę, gdy poznasz tę strategię budowania dochodowego biznesu w oparciu o model Przyjaznej Firmy, zrozumiesz, że te obawy nie będą miały w ogóle żadnych podstaw. Nie będą miały znaczenia, gdyż po prostu będziesz robił swoje, będziesz tworzyć Przyjazną Firmę, a rozwój będzie naturalnym skutkiem Twoich działań.

Procesy zachodzące w firmie.

Aby sprawnie i skutecznie zarządzać przedsiębiorstwem, powinniśmy wiedzieć, które procesy w nim zachodzące mają najistotniejszy wpływ na jego funkcjonowanie. Żeby mieć taką świadomość i wiedzieć, na czym skoncentrować uwagę, trzeba najpierw wyszczególnić konkretne działania i operacje, nadając im formę procesową. Sam proces to nic innego jak ciąg czynności, które są potrzebne do tego, by zrealizować określone zadanie. Procesem więc może być zarówno czynność sprzątania mająca na celu utrzymanie czystości, jak i obsługa klienta na sali operacyjnej. Procesy jakie zachodzą w firmie możemy podzielić na trzy kategorie:

procesy strategiczne - procesy które mają największe znaczenie dla naszej firmy, branży w której działasz. Tutaj niezmiernie pomaga umiejętność spojrzenia na firmę oczami klienta, czyli to co jest najważniejsze z jego perspektywy. To klient zdecyduje, czy proponowany produkt jest mu potrzebny i cze zechce go nabyć właśnie od Ciebie. Procesy strategiczne to takie, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie firmy i nie można ich zlekceważyć pod żadnym pozorem.

procesy standardowe - są to procesy, które nie mają strategicznego wpływu na działalność firmy, ale ich niedopatrzenie albo ich brak byłby męczący, a w konsekwencji mocno utrudniający pracę przedsiębiorstwa. Przykładowe procesy to: pozyskanie nowego klienta, nadzór nad ekspozycją w punkcie sprzedaży, aktualizacja strony w internecie. Ilość tych procesów będzie większa od procesów strategicznych i będą dotyczyły wielu różnych spraw związanych z firmą.

procesy pomocnicze - procesy mające najmniejszą rangę w firmie, ale z różnych powodów są również istotne. Procesy te żyją swoim życiem, ale dotyczą tego, by atmosfera w pracy była korzystna, oto przykładowe procesy: utrzymanie czystości na terenie firmy, zaopatrzenie w produkty biurowe.

Ludzie i procesy

Teraz czas na ludzi, którzy będą w tych procesach brali udział oraz ich udziału i funkcji w danej firmie. Pierwsza i niepodważalna zasada brzmi „nie ma odpowiedzialności zbiorowej". Jeśli wszyscy są odpowiedzialny to nikt nie jest odpowiedzialny. Chcąc dostosować się do istniejących okoliczności, musimy do stworzonych przez nas procesów, funkcji i zadań dobrać odpowiednich ludzi i uczynić ich odpowiedzialnymi.

Przypisanie odpowiedzialności do konkretnych osób.

Czas przypisać odpowiedzialność za poszczególne procesy konkretnym ludziom. Każdy wcześniej zdefiniowany i zapisany proces należy uzupełnić informacją, kto w firmie za niego odpowiada, np. Mając trzech dyrektorów, rozdzielamy między nich procesy strategiczne, oni natomiast w swoich pionach mają kierowników poszczególnych działów, którzy są odpowiedzialni za procesy standardowe. Kierownicy natomiast mają w swoich komórkach ludzi, którym przydzielają procesy pomocnicze, czyniąc ich właśnie za nie odpowiedzialnymi. Przy takim podziale, zawsze będzie wiadomo, jaki odcinek potrzebuje wsparcia, jeśli będzie działo się coś niepokojącego.

Czas i jego wykorzystanie.

Żeby móc sprawnie i skutecznie radzić sobie z wyzwaniami, takimi jak sprawne zarządzanie procesami czy współpraca na poszczególnych stanowiskach, należy umiejętnie zarządzać czasem. Zła organizacja może wynikać z wadliwie skonstruowanych procesów, nieumiejętności zarządzania nimi, jak również z nieumiejętnego rozplanowania ich w czasie.

Godziny pracy.

Kolejną kwestią są godziny pracy, które będą często z góry narzucone przez rynek i konkurencyjne firmy. Oznacza to mniej więcej, że sklepy w centrach miast będą najczęściej otwarte od 10-18. Te, które znajdują się w kompleksach handlowych będą miały godziny otwarcia dostosowane do godzin otwarcia tych właśnie kompleksów. Trzeba mieć także świadomość, że firma powinna być otwarta w tych godzinach, które będą najwygodniejsze z punktu widzenia klienta

Prowadząc firmę, która ma wielu stałych klientów, jest pozytywnie postrzegana, daje nam dużo satysfakcji, rozwija się w szybkim tempie, dając konkurencji twardy orzech do zgryzienia...potrzebujemy jednego elementu:
Musimy dowiedzieć się i zrozumieć, dlaczego Przyjazne Firmy zarabiają więcej... i wdrożyć taki model postępowania w swojej firmie.

Musimy być jednak gotowi na zmiany w swojej firmie. Ten model niestety nie należy do zbyt popularnych w Polsce, gdyż wymaga odpowiedniego podejścia do biznesu. Wymaga tego, abyś nie myślał tylko o pieniądzach i zyskach, ale robił wszystko, aby Twoja firma była miejscem, które będzie przyciągało do siebie zarówno bogatych i wiernych Klientów, jak i wydajnych i wiernych pracowników.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena