4
głosów
- +

Kolorowe kontrasty w reklamie

Autor:

Aktualizacja: 08.12.2009


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Reklama i Promocja


Artykuł
  • 4 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1929 razy czytane
  • 4 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

W artykule poznasz podstawowe kontrastowe połączenia kolorów, często wykorzystywane w reklamie i marketingu, do przyciągania uwagi i wzajemnego podkreślania poszczególnych barw.


Wykorzystanie różnych kolorów w reklamie - przynajmniej w naszej szerokości geograficznej - jest też przez specjalistów związane z porami roku. W lecie unika się stosowania koloru zielonego - którym to nasze oczy są zmęczone, na rzecz choćby czerwonego. Podczas gdy w zimie, wręcz wskazane jest stosowanie zielonych akcentów. Wystarczy przyjrzeć się tendencji bożonarodzeniowego wykorzystania ozdób z nielicznych wtedy zielonych roślin.

Będąc przy okazji szerokości geograficznej warto tez zwrócić uwagę na postrzeganie różnych kolorów przez mieszkańców różnych krajów. I tak jak u nas czarny jest krajem żałoby, tak są kraje gdzie gdzie takim kolorem jest biały - a różnic takich jest więcej.

Będąc jednak dalej przy kontrastach muszę też wspomnieć o kolorach uzupełniających. Często na prezentacjach, czy też witrynach wykorzystywane są kolory uzupełniające, a więc te które silnie nawzajem się podkreślają i uwydatniają. Dobrym takim przykładem jest niebieski i złoty... jakże często jubiler kładzie swoje złote dzieła na niebieskim tle. Warto też zwrócić uwagę na zielone wstawki w mięsnych sklepach, można rzec przecież to dla ozdoby, ale dobry praktyk wie, że są one przede wszystkim dla podkreślenia czerwieni krwistych świeżych mięs.

Umiejętnie zrobiona reklama, wystawa, czy tez choćby kolorystyka pomieszczenia - posiada w sobie cały zestaw barw, są tam zarówno te barwy, które przyciągają uwagę i maja jakieś znaczenie, jak i te które są mile dla oka. Gorąco więc zachęcam do przyglądania się światu który nas otacza... naprawdę wiele rzeczy może zaskakiwać. I nie ma wiele miejsca na przypadkowość....

Aby zrozumieć na czym polega to podkreślanie jednych barw przez drugie proponuje małe ćwiczenie. Przypatruj się około minute jakiemus jednemu kolorowi, na białym tle (najlepiej jesli będzie miał jakiś kształt - kropka, kwadrat). Następnie szybko przenieś zwrok na czystą białą kartkę.

 

Powinieneś ujrzeć przez chwile 'poświatę' wykonaną z kolorów uzupełniających. W miejscu zielonego czerwone, w miejscu czerwonego zielone itd (są to dokładniej jakieś tam odcienie czerwonego i zielonego). Jest to zjawisko silnie związane z tym jak działają komórki w naszych oczach, zanim komórki 'dojdą do stanu normalnego, przez chwilę pokazują nam obraz z przeciwnej strony'. Aby więc sprawdzić jaki jest kolor uzupełniający do danego wystarczy się wen wpatrywać a następnie popatrzeć na biały kolor.

Wyobraź sobie teraz zielony korytarz jako wejście do sklepu mięsnego, a niebieski jako wejście do sklepu ze złota biżuterią.

 

 


Podobał Ci się artykuł?
4
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij