22
głosów
- +

Źródła wartości etycznych w biznesie

Autor:

Aktualizacja: 06.12.2009


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Biznes


Artykuł
  • 22 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 7071 razy czytane
  • 8 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Źródłem wartości etycznych w biznesie jest jego twórca. Od jego moralności, dojrzałości, odpowiedzialności, od jego interdyscyplinarności, horyzontów i perspektywicznego myślenia, zależy istnienie i rozwój firmy, jak również kultura organizacyjna, w której jest osadzona etyka.


Jeśli twórcą danego biznesu jest człowiek o niskich pobudkach i słabej moralności, to ma szansę stworzyć krótkotrwałą łupieżczą działalność. Ale taka działalność w dłuższej perspektywie jest samobójcza. Wyczerpie swoje możliwości, a klienci i partnerzy odsuną się od niego.

Aby biznes trwał i rozwijał się latami, potrzebne jest zaufanie klientów i partnerów, ich szacunek oraz przejrzystość i przewidywalność zachowań.
To wszystko określa kultura organizacyjna firmy.
Od niej zależą wyniki ekonomiczne firmy oraz powodzenie otoczenia.

Im większa jest uczciwość, przyzwoitość, odpowiedzialność społeczna, sprawiedliwość, chęć pomocy, ale w połączeniu z przedsiębiorczością, aktywnością, interdyscyplinarnością, efektywnością, tym większe jest zaufanie partnerów biznesowych i chęć współpracy. Czasami nawet przy mniejszej opłacalności, bo dostają pewność i jakość.

Firma dbająca o pracowników i traktująca ich z zainteresowaniem i szacunkiem, może liczyć w większości przypadków na odwzajemnienie z ich strony.
Człowiek kieruje się najczęściej emocjami i jeżeli w danym otoczeniu zaspokajane są jego potrzeby z należytym uważaniem, to najczęściej rewanżuje się otoczeniu. Nie chodzi tutaj o pieniądze, ale o szacunek, potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę docenienia, potrzebę przynależności.

Wynika stąd wniosek, że działalność gospodarcza przedsiębiorstwa powinna być zgodna z zasadami współżycia społecznego i respektować wartości etyki biznesu na co dzień, bo to się po prostu opłaca. Racje etycznego postępowania w działalności przedsiębiorstwa są nader oczywiste.
Można w związku z tym powiedzieć, że źródłem wdrażania wartości etycznych w biznesie, jest dobrze rozumiany interes firmy.

Porządek gospodarczy opierający się na wysoko rozwiniętych wolnych rynkach jest skazany dla utrzymania swej sprawności na precyzję, punktualność i spolegliwość, na dotrzymywanie obietnic, terminów i warunków jakościowych. W rozwiniętych społeczeństwach rynkowych powstaje rodzaj pewnego przymusu moralnego w działaniu dla tych, którzy pragną utrzymać się trwale na rynku. Polega to na stałej współpracy w prowadzonych transakcjach. Istotna jest reputacja uczestników rynku. Dlatego potrzebne jest właściwe pojmowanie wykonywanej pracy i podkreślanie podmiotowości człowieka.

Z tego właśnie powodu, coraz więcej firm, oprócz kultury organizacyjnej, tworzy wzniosłe cele dla swojej działalności, wymyśla misję, wiedząc że dzięki nagłośnieniu tego, ma szansę pokazać się z lepszej strony i zyskać zaufanie otoczenia, co skutkuje efektem ekonomicznym.

W dobie Internetu i globalizacji, bardzo łatwo jest stracić opinię, na którą pracowało się bardzo długo. Wystarczy często jeden oszukany klient, który potrafi rozpowszechnić informację w sposób wirusowy i opłacalność firmy drastycznie spada.
Dlatego szczególnie ważne jest stworzenie wewnętrznego kodeksu etycznego firmy, dzięki czemu zagrożenie dla reputacji firmy jest minimalizowane.

Reasumując źródłem wartości etycznych w biznesie jest twórca tego biznesu, jego stopień rozwoju i morale, ale również jego postrzeganie konieczności przestrzegania zasad etyki dla sukcesu strategicznego firmy.

Piotr Waydel


Podobał Ci się artykuł?
22
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Zamknij